Σφοδρές αντιδράσεις προκάλεσε στη Βουλή η πρόβλεψη του νέου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης για κατάργηση του δεύτερου γύρου στις αυτοδιοικητικές εκλογές, με το ΠΑΣΟΚ να καταθέτει ένσταση αντισυνταγματικότητας και όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης να τη στηρίζουν. Ο υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος υπερασπίστηκε τη ρύθμιση, υποστηρίζοντας ότι ενισχύει τη συμμετοχή και τη νομιμοποίηση των αρχών, όμως η Ολομέλεια τελικά απέρριψε την ένσταση.
Πιο αναλυτικά
Με την κατάθεση ένστασης αντισυνταγματικότητας από το ΠΑΣΟΚ επί των διατάξεων που προβλέπουν την κατάργηση του δεύτερου γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών, ξεκίνησε στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Στόχος της κατάργησης της β’ Κυριακής των δημοτικών εκλογών είναι «η πραγματική νομιμοποίηση των αρχών μέσω της αύξησης της συμμετοχής των εκλογέων» τόνισε ο υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος, απορρίπτοντας στην Ολομέλεια της Βουλής τις αιτιάσεις περί αντισυνταγματικότητας του νέου εκλογικού συστήματος, κατά τη συζήτηση της σχετικής ένστασης που κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ στο νομοσχέδιο για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Αναφερόμενος στην κατάργηση της β’ Κυριακής αλλά και στην καθιέρωση της εναλλακτικής ψήφου, που εισάγει το νομοσχέδιο, ο κ. Λιβάνιος σημείωσε ότι στις προηγούμενες εκλογές κανένας δήμαρχος που εξελέγη δεν είχε λάβει την απόλυτη πλειοψηφία των έγκυρων ψηφοδελτίων του α’ γύρου, «κι αυτό για μένα είναι μεγαλύτερο πρόβλημα λαϊκής νομιμοποίησης».
Η νομολογία του ΣτΕ, ανέφερε, δίνει τη δυνατότητα στον νομοθέτη να επιλέγει το προσφορότερο εκλογικό σύστημα, τηρώντας τις αρχές της λαϊκής νομιμοποίησης και της αναλογικότητας. Παράλληλα, υποστήριξε ότι ο β’ γύρος «έχει κλείσει τον κύκλο του», σημειώνοντας τη μειωμένη συμμετοχή που καταγράφεται στις επαναληπτικές εκλογές.
Νωρίτερα, ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Παναγιώτης Δουδώνης, που κατέθεσε την ένσταση, έκανε λόγο για «ευρεία άσκηση συνταγματικής φακιρικής», υποστηρίζοντας ότι οι αιτιάσεις του κόμματος επιβεβαιώνονται και από το πόρισμα της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, το οποίο -όπως ανέφερε- εντοπίζει ζητήματα ως προς την αρχή της λαϊκής κυριαρχίας και τη νομιμοποίηση των αιρετών.
Από την πλευρά του, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Δημήτρης Καιρίδης χαρακτήρισε «προσχηματική» την ένσταση αντισυνταγματικότητας, υποστηρίζοντας ότι «δεν εδράζεται σε διάταξη του Συντάγματος».
Υπέρ της ένστασης τάχθηκαν και τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Θεόφιλος Ξανθόπουλος, επικαλούμενος τα αποτελέσματα των τελευταίων αυτοδιοικητικών εκλογών, όπου 248 δήμαρχοι εξελέγησαν από την πρώτη Κυριακή και 84 από τη δεύτερη, υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο αλλάζει ένα σύστημα που, όπως είπε, οι πολίτες έχουν ήδη αποδεχθεί με την ψήφο τους.
Ο Νίκος Καραθανασόπουλος από το ΚΚΕ μίλησε για επίκληση της «κυβερνησιμότητας» εκ μέρους της κυβέρνησης ως επιχείρημα για την κατάργηση του β’ γύρου.
Η Ζωή Κωνσταντοπούλου έκανε λόγο για «ακραίες λοβιτούρες» στις εκλογικές διαδικασίες.
Από την πλευρά της Ελληνικής Λύσης, ο Κωνσταντίνος Χήτας έκανε λόγο για εισαγωγή της «νέας ορολογίας της διαζευκτικής ψήφου», ενώ ο Γιώργος Ρούντας από τη ΝΙΚΗ περιέγραψε ένα «δαιδαλώδες σύστημα» αναδιανομής δεύτερων προτιμήσεων με όριο το 42%.
Η ένσταση αντισυνταγματικότητας απορρίφθηκε από την Ολομέλεια.
