Ανακαλύψτε περισσότερα άρθρα στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Προσθήκη του dimocracy.gr στην Google

Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ έθεσε στο επίκεντρο το αυξημένο κόστος λειτουργίας των Δήμων και το μεγάλο χρηματοδοτικό κενό που παραμένει, ζητώντας περισσότερους πόρους από την Πολιτεία για να καλυφθούν βασικές ανάγκες και υποχρεώσεις. Παράλληλα, συζητήθηκαν ο νέος Κώδικας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η ενίσχυση των Δήμων με προσωπικό μέσω του προγράμματος 55+, η έκτακτη στήριξη για το ενεργειακό κόστος, η καθυστέρηση στην απόδοση των εσόδων από το τέλος ταφής, καθώς και η χρηματοδότηση της πυροπροστασίας, με την ΚΕΔΕ να τονίζει ότι οι Δήμοι σηκώνουν δυσανάλογο βάρος σε κρίσιμους τομείς.

Πιο αναλυτικά

Συνεδρίασε σήμερα, Πέμπτη 25 Ιουνίου, το Διοικητικό Συμβούλιο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, με αντικείμενο σημαντικά ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία των Δήμων, τη θεσμική ενίσχυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τη χρηματοδότησή της, την πολιτική προστασία καθώς και την πορεία κρίσιμων ψηφιακών έργων. Στη συνεδρίαση συμμετείχε ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και πρώην Πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Δημήτρης Παπαστεργίου.

Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Λάζαρος Κυρίζογλου ενημέρωσε το Διοικητικό Συμβούλιο για τις εξελίξεις σχετικά με τον νέο Κώδικα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επισημαίνοντας ότι πρόκειται να αποτελέσει νόμο του Κράτους. Όπως ανέφερε, η ΚΕΔΕ συμμετείχε στην ακρόαση φορέων στη Βουλή, ενώ άνω του 90% των αιτημάτων της ενσωματώθηκαν στον νέο Κώδικα.

«Πρόκειται για ένα θετικό βήμα. Εκκρεμούν ορισμένες σημειακές λεπτομέρειες, για τις οποίες συνεχίζουμε να διεκδικούμε μέχρι και σήμερα την ένταξή τους», σημείωσε ο κ. Κυρίζογλου.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη μελέτη αποτίμησης του λειτουργικού κόστους των Δήμων, την οποία έχει αναθέσει η ΚΕΔΕ στην ΕΕΤΑΑ. Το Διοικητικό Συμβούλιο θα ενημερωθεί αναλυτικά για τη μελέτη στη συνεδρίαση της 22ας Ιουλίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, το συνολικό λειτουργικό κόστος των Δήμων ανέρχεται σε 5,34 δισ. ευρώ, ενώ για το 2026 οι Δήμοι λαμβάνουν 2,9 δισ. ευρώ, με το χρηματοδοτικό κενό να διαμορφώνεται στα 2,44 δισ. ευρώ. Από αυτά, περίπου 1,3 δισ. ευρώ αφορούν αμιγώς λειτουργικές ανάγκες και 1,2 δισ. ευρώ επενδύσεις.

Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ ενημέρωσε επίσης το Διοικητικό Συμβούλιο για το πρόγραμμα απασχόλησης 55+, σημειώνοντας ότι, σύμφωνα με την ενημέρωση από τη ΔΥΠΑ και την αρμόδια Υπουργό, εντός Ιουλίου αναμένεται η ανακοίνωση του αριθμού των ατόμων που θα διατεθούν στους Δήμους. Η ΚΕΔΕ, σε συνεργασία με το ΙΤΑ, είναι έτοιμη να προχωρήσει στην κατανομή, η οποία θα εγκριθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο, με στόχο να ικανοποιηθεί το σύνολο των Δήμων της χώρας.

Για τα οικονομικά ζητήματα, ο κ. Κυρίζογλου ανέφερε ότι, σύμφωνα με τη διαβεβαίωση του Υπουργείου Εσωτερικών, έχει γίνει αποτίμηση της οικονομικής επιβάρυνσης των Δήμων για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο λόγω της αύξησης του ενεργειακού κόστους, ενώ έως τις 30 Ιουνίου ολοκληρώνεται η αντίστοιχη αποτίμηση για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο. Στη συνέχεια αναμένεται η χορήγηση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης προς τους Δήμους.

Σχετικά με το τέλος ταφής, ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ ενημέρωσε ότι απέστειλε επιστολή προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σταύρο Παπασταύρου, τον Γενικό Γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων κ. Μανώλη Γραφάκο, τον Πρόεδρο του Δ.Σ. του ΕΟΑΝ κ. Μανώλη Αναδρανιστάκη και τη Διευθύνουσα Σύμβουλο του ΕΟΑΝ κ. Σοφία Τόγια. Με την επιστολή ζητείται ενημέρωση για το ποσό που έχει συγκεντρωθεί από το τέλος ταφής και τα σχετικά περιβαλλοντικά τέλη, ενώ υπενθυμίζεται ότι οι πόροι αυτοί χρηματοδοτούν αποκλειστικά περιβαλλοντικές δράσεις, την ενίσχυση της ανακύκλωσης και προγράμματα κυκλικής οικονομίας των Δήμων.

Η ΚΕΔΕ εκφράζει την έντονη δυσαρέσκεια και διαμαρτυρία της για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στη διάθεση των πόρων αυτών, η οποία δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία των Δήμων.

Παράλληλα, έγινε γνωστό ότι έχουν αποδοθεί στους Δήμους τα κονδύλια από τα έσοδα των ομπρελοκαθισμάτων για το έτος 2024, ενώ για το έτος 2025 το αντίστοιχο ποσό αναμένεται να αποδοθεί εντός Ιουλίου 2026.

Ο κ. Κυρίζογλου αναφέρθηκε και στην πρόσφατη απάντηση της ΚΕΔΕ, με αφορμή δηλώσεις του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κ. Ευάγγελου Τουρνά, σχετικά με καθυστερήσεις στην αξιοποίηση κονδυλίων πυροπροστασίας από ορισμένους Δήμους. Όπως υπογράμμισε, οι Δήμοι βρίσκονται όλο τον χρόνο στην πρώτη γραμμή της πολιτικής προστασίας και της πυροπροστασίας, παρά το γεγονός ότι η σχετική χρηματοδότηση διατέθηκε στις 17 Μαρτίου 2026, δηλαδή λιγότερο από 45 ημέρες πριν από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου. Παρά τις ασφυκτικές προθεσμίες και τις καθυστερήσεις που συνεπάγονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες του Δημοσίου, η συντριπτική πλειονότητα των Δήμων έχει απορροφήσει και αξιοποιήσει τους πόρους που διατέθηκαν για δράσεις πυροπροστασίας.

Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ επισήμανε ακόμη ότι, παρά τη σημαντική αύξηση της χρηματοδότησης σε σχέση με προηγούμενα έτη, τα ποσά που διατίθενται καλύπτουν μόλις το 30%-40% του πραγματικού κόστους των εργασιών που καλούνται να υλοποιούν οι Δήμοι κάθε χρόνο, με βάση τις υποχρεώσεις που προβλέπει η νομοθεσία. Τόνισε, τέλος, ότι η Αυτοδιοίκηση επιθυμεί ειλικρινή συνεργασία με την Πολιτεία, με στόχο την αποτελεσματική προστασία της ζωής και της περιουσίας των πολιτών, και όχι άσκοπες αντιπαραθέσεις ή άδικη μετακύλιση ευθυνών στους Δήμους. «Έχουμε διάθεση δικαιοσύνης, αλήθειας και ακριβούς αποτύπωσης της κατάστασης», ανέφερε χαρακτηριστικά.