Η ποινική διερεύνηση της τραγικής σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη φτάνει στην τελική της φάση, με τον Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας να προτείνει την παραπομπή σε δίκη 36 μη πολιτικών προσώπων για την υπόθεση. Η εκτενής πρόταση του εισαγγελέα, που ξεπερνά τις 990 σελίδες, αποδίδει σοβαρές ευθύνες σε άτομα από τον ΟΣΕ, τη ΡΑΣ, την ΕΡΓΟΣΕ και την Hellenic Train, καθώς και σε στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Οι κατηγορίες περιλαμβάνουν επικίνδυνη παρέμβαση σε συγκοινωνία, ανθρωποκτονία και σωματικές βλάβες από αμέλεια, καθώς και παρατυπίες στις προσλήψεις. Η πρόταση υπογραμμίζει την αδράνεια σε κρίσιμα ζητήματα ασφαλείας, ενώ οι διάδικοι έχουν δέκα ημέρες για την υποβολή ενδίκων μέσων.
Διαβάστε αναλυτικά
Στην τελική φάση φαίνεται να μπαίνει η ποινική διερεύνηση της πολύνεκρης σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη, καθώς ο Εισαγγελέας Εφετών Λάρισας, κ. Λάμπρος Τσόγκας, προτείνει την παραπομπή σε δίκη 36 μη πολιτικών προσώπων ενώπιον του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων. Η πρότασή του, που ξεπερνά τις 990 σελίδες, εστάλη ήδη στην Πρόεδρο των Εφετών, σηματοδοτώντας τη δικαστική συνέχεια μιας υπόθεσης που συγκλόνισε τη χώρα.
Ο εισαγγελικός λειτουργός αναγνωρίζει σοβαρές ευθύνες όχι μόνο σε εκείνους που είχαν άμεση επιχειρησιακή εμπλοκή το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, αλλά και σε υψηλόβαθμα στελέχη οργανισμών και φορέων που είχαν την ευθύνη της ασφάλειας και της εποπτείας του σιδηροδρομικού δικτύου.
Κατηγορίες αποδίδονται σε πρόσωπα από τον ΟΣΕ, τη ΡΑΣ, την ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και την Hellenic Train, ενώ ευθύνες καταλογίζονται και σε ανώτερα διοικητικά στελέχη του τότε υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ο εισαγγελέας υπογραμμίζει ότι η μακροχρόνια αδράνεια σε κρίσιμα ζητήματα, όπως η λειτουργία της τηλεδιοίκησης και η πιστοποίηση των συστημάτων ασφαλείας, συνέβαλε αποφασιστικά στο δυστύχημα.
Μεταξύ άλλων, ο εισαγγελέας στηρίζει την πρότασή του σε κατηγορίες όπως:
επικίνδυνη παρέμβαση σε συγκοινωνία με μέσα σταθερής τροχιάς,
ανθρωποκτονία και σωματικές βλάβες από αμέλεια κατά συρροή,
πρόκληση σημαντικής ζημίας σε κοινωφελείς υποδομές,
παράβαση καθήκοντος.
Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στην παρατυπία που φέρεται να υπήρξε κατά την πρόσληψη του σταθμάρχη Βασίλη Σαμαρά, καθώς συμμετέχουσα στην επιτροπή επιλογής του φέρεται να ενέκρινε την τοποθέτησή του παρότι δεν πληρούσε βασικά κριτήρια, μεταξύ αυτών και το όριο ηλικίας που όριζε η προκήρυξη.
Όσον αφορά τις ευθύνες της ΡΑΣ, η πρόεδρος της Αρχής φέρεται να μην προχώρησε στην πιστοποίηση συστήματος ασύρματης επικοινωνίας που θα μπορούσε να έχει αποτρέψει την τραγωδία, ενώ αγνόησε και την ανάγκη επιβολής κανονιστικών ρυθμίσεων στον ΟΣΕ παρά τις εμφανείς ελλείψεις.
Στην ΕΡΓΟΣΕ, καταλογίζεται η αδυναμία ολοκλήρωσης κρίσιμων έργων τηλεδιοίκησης και συστημάτων ασφαλείας, καθώς και η καθυστέρηση στην εφαρμογή της Σύμβασης 717, που αφορούσε τον εκσυγχρονισμό της κυκλοφορίας.
Από πλευράς υπουργείου Υποδομών, γίνεται αναφορά στην μη εφαρμογή ενός εθνικού σχεδίου ασφαλείας που θα μπορούσε να είχε προληφθεί εγκαίρως, όπως και στη μη εισήγηση μέτρων μείωσης ταχύτητας των τρένων.
Η δικογραφία φέρεται να είναι πλήρης και επαρκώς τεκμηριωμένη ώστε να μην απαιτείται περαιτέρω ανακριτική διερεύνηση. Οι διάδικοι έχουν στη διάθεσή τους περίπου δέκα ημέρες για την υποβολή ενδίκων μέσων, εφόσον το επιθυμούν.
Συνοπτικά
- Η ποινική διερεύνηση της τραγωδίας στα Τέμπη προχωρά, με τον Εισαγγελέα Λάρισας να προτείνει την παραπομπή 36 μη πολιτικών προσώπων σε δίκη.
- Οι κατηγορίες περιλαμβάνουν σοβαρές ευθύνες για ανθρωποκτονία, επικίνδυνη παρέμβαση και παρατυπίες στις προσλήψεις.
- Η πρόταση αναδεικνύει την αδράνεια σε κρίσιμα ζητήματα ασφαλείας που συνέβαλαν στο δυστύχημα.
- Οι διάδικοι έχουν δέκα ημέρες για να υποβάλουν ενδίκους μέσους εάν το επιθυμούν.