Ο Ευάγγελος Βενιζέλος, μέσω ανακοίνωσης, αντιδρά στις διευκρινίσεις της κυβέρνησης σχετικά με τη διαδικασία λήψης αποφάσεων στη Βουλή. Ο Βενιζέλος επισημαίνει ότι το Σύνταγμα του 1975 δεν προβλέπει ελάχιστο αριθμό παρόντων βουλευτών για την απαρτία, αλλά απαιτεί ελάχιστο αριθμό θετικών ψήφων για έγκυρη απόφαση.
Η ανακοίνωση αναφέρει ότι η πρόσφατη απόφαση της Βουλής, που λήφθηκε με την πλειοψηφία των παρόντων βουλευτών της αντιπολίτευσης λόγω απουσίας της συμπολίτευσης, αγνοήθηκε, παραβλέποντας σαφή κοινοβουλευτικά προηγούμενα. Επιπλέον, κριτικάρει τη χρήση επιστολικής ψήφου ως μέσο καταστρατήγησης των κανονισμών, υπογραμμίζοντας την κρίση νομιμοποίησης που προκύπτει από τέτοιες πρακτικές.
Διαβάστε αναλυτικά
Με ανακοίνωση απαντά το γραφείο του Ευάγγελου Βενιζέλου στις προηγούμενες διευκρινίσεις κυβερνητικών πηγών σχετικά με τη διαδικασία στη Βουλή.
Σημειώνεται πως οι κυβερνητικές πηγές ξεκαθάρισαν ποια είναι η συνταγματική πρόβλεψη για την απαρτία, την πλειοψηφία και τον ρόλο της επιστολικής ψήφου στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, μετά από αντιδράσεις που μιλούσαν για «κρίση νομιμοποίησης», ενώ έγινε αναφορά σε ανάρτηση του κ. Βενιζέλου, για την οποία οι πηγές ανέφεραν πως δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα της σύγχρονης ελληνικής δημοκρατίας.
Το γραφείο του Ευάγγελου Βενιζέλου απαντά ως εξής:
- Μια από τις βασικές τομές που επέφερε το ισχύον Σύνταγμα του 1975 στο κοινοβουλευτικό δίκαιο είναι η κατάργηση της απαρτίας με την έννοια της αναγκαίας παρουσίας ελάχιστου αριθμού βουλευτών για να συνεδριάζει έγκυρα η Βουλή. Το άρθρο 67 Συντ. δεν θεσπίζει ελάχιστο αριθμό βουλευτών (75/ 300) για να υπάρχει απαρτία, αλλά ελάχιστο αριθμό θετικών ψήφων για να αποφασίζει η Βουλή όταν εφαρμόζεται ο γενικός κανόνας ότι η Βουλή αποφασίζει με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών της.
- Απαιτούμενος ελάχιστος αριθμός παρόντων βουλευτών προκειμένου να συνεδριάσει εγκύρως η Βουλή, δεν υπάρχει κατά το Σύνταγμα. Αντιθέτως υπάρχει ελάχιστος αναγκαίος αριθμός θετικών ψήφων για την έγκυρη λήψη απόφασης. Αυτός είναι ως γενικός κανόνας οι 75 βουλευτές (300/4). Σε πλήθος όμως συνταγματικών διατάξεων απαιτείται αυξημένη πλειοψηφία επί του όλου αριθμού των βουλευτών, αλλού απόλυτη πλειοψηφία (151/300), αλλού πλειοψηφία τριών πέμπτων (180/300), αλλού πλειοψηφία δύο τρίτων (200/300). Στην προκειμένη περίπτωση κατά το άρθρο 86 παρ.3 απαιτείται η απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, όχι ως απαρτία αλλά ως ελάχιστη πλειοψηφία. Όμως όταν τίθεται διαδικαστικό ζήτημα αναβολής της ψηφοφορίας λόγω απουσίας των βουλευτών της συμπολίτευσης, η απόφαση λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων που δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 75. Αυτή η πλειοψηφία είχε συγκροτηθεί χθες από τους βουλευτές της αντιπολίτευσης λόγω της οργανωμένης απουσίας των βουλευτών της συμπολίτευσης και εκφράστηκε υπέρ της αναβολής της μυστικής ψηφοφορίας. Δυστυχώς αυτή η επί της διαδικασίας κρίσιμη απόφαση της Βουλής αγνοήθηκε βάναυσα χθες ενώ είχε γίνει δεκτή τρεις φορές το 2008-2009 σε ίδια ζητήματα. Το σαφές κοινοβουλευτικό και ερμηνευτικό προηγούμενο αγνοήθηκε με θεσμική προπέτεια.
- Η διαπίστωση του απαιτούμενου κατά το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής αριθμού βουλευτών για τη διεξαγωγή ψηφοφορίας και άρα τη λήψη απόφασης (στην προκειμένη περίπτωση επί των προτάσεων συγκρότησης Επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης) γίνεται κατά το άρθρο 69 παρ. 4 του Κανονισμού, από τον Πρόεδρο της Βουλής. Όταν όμως προκύπτουν αμφιβολίες και αντιρρήσεις, γεννάται παρεμπίπτον ζήτημα, εφαρμόζεται το άρθρο 67 του Κανονισμού, εξετάζεται το παρεμπίπτον ζήτημα και τελικά εφαρμόζεται η παρ. 7 που προβλέπει ότι για τα παρεμπίπτοντα αποφασίζει ο Πρόεδρος της Βουλής αλλά αν προβληθούν αντιρρήσεις αποφαίνεται η Βουλή με ανάταση ή έγερση, με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων που δεν μπορεί να είναι κατώτερη των 75 και χωρίς άλλη συζήτηση. Αυτό δεν έγινε χθες ενώ έγινε τρεις φορές το 2008-2009 υπό παρόμοιες συνθήκες.
- Είναι άλλο ζήτημα η διευκόλυνση βουλευτών όλων των κομμάτων μέσω της επιστολικής ψήφου και άλλο η μεθοδευμένη απομάκρυνση από την αίθουσα της Βουλής των βουλευτών της συμπολίτευσης και η οργανωμένη μαζική χρήση της επιστολικής ψήφου για 68 από αυτούς ώστε μαζί με τους ελάχιστους παρόντες βουλευτές της ΝΔ να διαμορφώνουν τον αριθμό 75 που κάποιοι θεωρούν ότι διασφαλίζει την νομικώς ανύπαρκτη έννοια της απαρτίας. Πρόκειται για «επιτελικά» οργανωμένη καταστρατήγηση του άρθρου 70 Α του Κανονισμού της Βουλής και ευθεία προσβολή του θεσμικού ρόλου του βουλευτή.
- Η κρίση εσωτερικής εμπιστοσύνης που καθίσταται κρίση νομιμοποίησης δεν τελεί υπό τον έλεγχο του ενδιαφερόμενου αλλά όλων των άλλων και κυρίως των γεγονότων.
Συνοπτικά
- Ο Ευάγγελος Βενιζέλος καταγγέλλει την κυβέρνηση για την παραβίαση κοινοβουλευτικών διαδικασιών σχετικά με την απαρτία και τις θετικές ψήφους.
- Η ανακοίνωση τονίζει ότι το Σύνταγμα απαιτεί ελάχιστο αριθμό θετικών ψήφων και όχι ελάχιστο αριθμό παρόντων βουλευτών για έγκυρη απόφαση.
- Η χρήση επιστολικής ψήφου κρίνεται ως μέσο καταστρατήγησης των κανονισμών από την κυβέρνηση.
- Ο Βενιζέλος επισημαίνει ότι η κρίση νομιμοποίησης προκύπτει από τις ενέργειες της συμπολίτευσης και την οργανωμένη απουσία των βουλευτών της.