Η Περιφέρεια Θεσσαλίας ξεκινά ένα σημαντικό κοινωνικό πρόγραμμα ύψους 24,6 εκατ. ευρώ για τη συνεκπαίδευση 326 μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ Θεσσαλίας.
Στόχος είναι η ισότιμη πρόσβαση των μαθητών στο σχολικό περιβάλλον με την παροχή εξατομικευμένης υποστήριξης από εξειδικευμένο προσωπικό, εντός των σχολείων γενικής εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα, που θα διαρκέσει πέντε χρόνια, ενισχύει την ένταξη και αυτονομία των μαθητών, απομακρύνοντας τον στιγματισμό και προσφέροντας οικονομική ανακούφιση στις οικογένειες που μέχρι τώρα κάλυπταν το κόστος της ιδιωτικής στήριξης.
Η πρωτοβουλία αυτή αναγνωρίζεται ως δείγμα προνοητικότητας και κοινωνικής μέριμνας από την Περιφέρεια, εξασφαλίζοντας καλύτερη εκπαιδευτική και κοινωνική ένταξη για τους μαθητές.
Διαβάστε αναλυτικά
Ένα από τα σημαντικότερα κοινωνικά προγράμματα της Περιφέρειας Θεσσαλίας με χρηματοδότηση από πόρους του ΕΣΠΑ Θεσσαλίας (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο +) άρχισε να τρέχει.
Στοχεύει στην ισότιμη πρόσβαση μαθητών με αναπηρία στο σχολικό περιβάλλον σύμφωνα με τις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Εγγύησης για το Παιδί, καθώς και το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
Το πρόγραμμα, που χρηματοδοτείται με 24,6 εκατ. ευρώ, αφορά τη συνεκπαίδευση και τη συμπερίληψη 326 μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα σχολεία γενικής εκπαίδευσης (Προσχολικής, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) μέσα από εξατομικευμένη υποστήριξη, ώστε να εξασφαλιστεί η συμπερίληψη και η ισότιμη συμμετοχή τους στο εκπαιδευτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι, σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των ΑμεΑ και το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ. Με το ποσό των 24,6 εκατ. ευρώ καλύπτεται το μισό περίπου κόστος από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας.
Ουσιαστικά το πρόγραμμα καλύπτει την πρόσληψη ή διάθεση εξειδικευμένου προσωπικού, ώστε οι μαθητές/τριες που χρειάζονται ειδικής μορφής υποστήριξη να τη λαμβάνουν εντός του σχολείου. Η συνεκπαίδευση και η συμπερίληψη για την ισότιμη πρόσβαση και ένταξη των 326 μαθητών στα σχολεία γενικής εκπαίδευσης θα επιτευχθεί μέσω της παροχής εξατομικευμένης υποστήριξης από εκπαιδευτικούς, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό και ειδικό βοηθητικό προσωπικό, καθώς και μέσω της αξιοποίησης των δομών των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., πρώην ΚΕ.ΣΥ.).
Η δράση δίνει έμφαση στη συνεκπαίδευση (inclusion) – δηλαδή στην ένταξη των μαθητών με αναπηρία η? και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη γενική εκπαίδευση. Ο στόχος είναι με την μαθησιακή υποστήριξη να καταφέρουν να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης τους. Να μπορούν να λαμβάνουν εντός του σχολείου τη φροντίδα που απαιτείται, με εύλογες προσαρμογές, ενισχύοντας τη συμμετοχή τους στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον.
Ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Δημήτρης Κουρέτας υπογραμμίζει τη σημασία της συνεκπαίδευσης
«Για πέντε χρόνια η Περιφέρεια θα παρέχει στήριξη των σχολικών μονάδων με εκπαιδευτικούς οι οποίοι συλλειτουργούν και συνεργάζονται με τον εκπαιδευτικό της τάξης και υποστηρίζουν τους μαθητές με αναπηρία ή και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες έτσι ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν με εύλογες προσαρμογές στις απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών τους.
Στόχος μας είναι να επιτευχθεί ο μέγιστος βαθμός αυτονομίας των μαθητών/τριών, τόσο σε μαθησιακό, όσο και σε ψυχοκοινωνικό επίπεδο για τη μετάβασή τους από την εξατομικευμένη υποστήριξη στην αυτόνομη λειτουργία τους στο πλαίσιο της τάξης. Ο στιγματισμός δεν έχει θέση στα σχολεία. Η Περιφέρεια Θεσσαλίας τον αποβάλλει και ανοίγει την πόρτα της συμπερίληψης και της ισοτιμίας» δηλώνει ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Δημήτρης Κουρέτας.
Το πρόγραμμα συνεκπαίδευσης δείχνει το νoιάξιμο, την προνοητικότητα και τον προγραμματισμό της Περιφέρειας Θεσσαλίας για τις ευάλωτες ομάδες
«Μετά από 4 χρόνια ως Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Γονέων παιδιών με αναπηρία Βόλου και 30 χρόνια ως πρόεδρος στον ίδιο σύλλογο, πρώτη φορά βλέπουμε το ενδιαφέρον της Περιφέρειας να εντάξει με δική της πρόσκληση πρόγραμμα ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για την κάλυψη μέρους του προϋπολογισμού πρόσληψης εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης στα σχολεία. Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά μας θα έχουν, όπως και όλα τα υπόλοιπα, τη σωστή φροντίδα από την πρώτη ημέρα της σχολικής χρονιάς. Μέχρι τώρα, οι μαθητές με αναπηρία ή με ειδικές ανάγκες μένανε ακάλυπτοι για αρκετό διάστημα, καθώς συνήθως τα κενά της παράλληλης στήριξης συμπληρωνόταν, και όχι πλήρως, στα μέσα με τέλη Νοεμβρίου» τόνισε η κα Ράνια Καραβασίλη σχετικά με το πρόγραμμα συνεκπαίδευσης της Περιφέρειας Θεσσαλίας ύψους 24,6 εκατ. ευρώ.
Εξίσου σημαντικό θεωρεί το πρόγραμμα και ο πρόεδρος του Συλλόγου κ. Γεώργιος Μαντζανάς, ο οποίος σχολίασε περαιτέρω ότι «είναι μια εξαιρετικά σημαντική πρωτοβουλία της Περιφέρειας Θεσσαλίας που δείχνει πραγματικό νοιάξιμο, προνοητικότητα και προγραμματισμό για πολιτικές κοινωνικής μέριμνας που αφορούν οικογένειες με παιδιά που ανήκουν στις ευάλωτες μονάδες. Ο χρονικός ορίζοντας της πενταετίας που εξασφαλίζεται μέσω του προγράμματος δίνει μια μεγάλη ανάσα σε γονείς και παιδιά που αγωνιούν καθημερινά για τη σχολική πραγματικότητα. Η συμπερίληψη από θεωρία γίνεται πράξη».
Τέλος, και οι δύο αναφέρθηκαν στην τεράστια οικονομική ανακούφιση που θα βιώσουν οι ωφελούμενες οικογένειες στη Θεσσαλία, καθώς στην πλειοψηφία τους κατέφευγαν στη λύση της ιδιωτικής παράλληλης στήριξης η οποία κόστιζε τουλάχιστον 500 το μήνα.
«Το επίδομα των παιδιών με αυτισμό είναι μόλις 330 ευρώ το μήνα. Το αναφέρω για να γίνει πλήρως κατανοητό το ύψος του οικονομικού κόστους, το οποίο πλέον, και για μια πενταετία, σταματά να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό των οικογενειών των μαθητών με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» σχολίασε χαρακτηριστικά η κα Καραβασίλη.
Συνοπτικά
- Η Περιφέρεια Θεσσαλίας ξεκινά πρόγραμμα 24,6 εκατ. ευρώ για τη συνεκπαίδευση 326 μαθητών με αναπηρία ή ειδικές ανάγκες.
- Στόχος είναι η ισότιμη πρόσβαση και η εξατομικευμένη υποστήριξη εντός σχολείων γενικής εκπαίδευσης.
- Το πρόγραμμα θα διαρκέσει πέντε χρόνια και θα παρέχει οικονομική ανακούφιση σε οικογένειες που προτού πλήρωναν για ιδιωτική στήριξη.
- Η πρωτοβουλία ενισχύει την κοινωνική ένταξη και απομακρύνει τον στιγματισμό, προάγοντας την αυτονομία των μαθητών.