Οι ευρωπαϊκές εταιρείες Airbus, Thales και Leonardo ανακοίνωσαν τη συγχώνευση των δορυφορικών δραστηριοτήτων τους, δημιουργώντας έναν ισχυρό ευρωπαϊκό διαστημικό πόλο για να ανταγωνιστούν την Starlink του Έλον Μασκ. Η νέα οντότητα, με έδρα την Τουλούζη, θα απασχολεί 25.000 άτομα και θα έχει τζίρο 6,5 δισ.
ευρώ μέχρι το 2024. Η συγχώνευση, γνωστή ως Bromo, στοχεύει στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής κυριαρχίας στον διαστημικό τομέα, αν και υπάρχουν ανησυχίες για πιθανό μονοπώλιο και απώλειες θέσεων εργασίας.
Οι εταιρείες θα μοιράζονται ίσα ποσοστά ιδιοκτησίας, ενώ η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να καθορίσει την επιχειρησιακή έναρξη το 2027.
Διαβάστε αναλυτικά
Οι μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες Airbus, Thales και Leonardo υπέγραψαν σήμερα πρωτόκολλο συμφωνίας για τη συγχώνευση των δραστηριοτήτων τους στους δορυφόρους, ένα μεγάλο πρόγραμμα με στόχο να αμφισβητηθεί η επικράτηση της Starlink του Έλον Μασκ στον τομέα αυτό και να ενισχυθεί η κυριαρχία της Ευρώπης.
Ο «πρώτης γραμμής ευρωπαϊκός διαστημικός πόλος», που θα δημιουργηθεί έτσι, θα απασχολήσει περίπου 25.000 εργαζομένους σε όλη την Ευρώπη με τζίρο 6,5 δισεκατομμυρίων ευρώ (στο τέλος του 2024) και ένα δελτίο παραγγελιών που αντιπροσωπεύει πωλήσεις για πάνω από τρία χρόνια.
Θα είναι επιχειρησιακός το 2027, αν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δώσει το πράσινο φως της, υπογραμμίζει η Thales.
«Μέσα σ’ ένα παγκόσμιο πλαίσιο που χαρακτηρίζεται από αυξημένο ανταγωνισμό, έχουμε ανάγκη πρωταθλητές του διαστημικού τομέα σε κλίμακα Ευρώπης. Είναι το μόνο μέσο ώστε να επενδύσουμε περισσότερα, να καινοτομήσουμε περισσότερο, να είμαστε πιο ανταγωνιστικοί και να θέσουμε το διαστημικό τομέα στην υπηρεσία της στρατηγικής αυτονομίας μας», αντέδρασε ο Φιλίπ Μπατίστ, ο Γάλλος υπουργός Ανώτερης Εκπαίδευσης, Έρευνας και Διαστήματος και πρώην επικεφαλής της CNES, της γαλλικής διαστημικής υπηρεσίας.
Το σχέδιο συγχώνευσης, με την ονομασία Bromo, είναι μια «εξαιρετική είδηση», εξέφρασε επίσης την ικανοποίησή του ο Γάλλος υπουργός Οικονομίας Ρολάν Λεσκίρ, χαιρετίζοντας «τη δημιουργία ενός ευρωπαίου πρωταθλητή των δορυφόρων» που θα επιτρέψει «να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή κυριαρχία μας».
Η έδρα της νέας οντότητας θα βρίσκεται στην Τουλούζη, στη νοτιοδυτική Γαλλία, όπου οι Airbus, Thales Alenia Space και Leonardo διαθέτουν ήδη σημαντικές εγκαταστάσεις μηχανολογίας, παραγωγής και έρευνας, ανακοίνωσε ένας υψηλόβαθμος αξιωματούχος της Thales στη διάρκεια τηλεφωνικής επικοινωνίας.
Οι Airbus, Leonardo και Thales θα κατέχουν αντιστοίχως 35%, 32,5% και 32,5% του κεφαλαίου. Η επιχείρηση θα λειτουργεί, σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ, υπό κοινό έλεγχο, με «ισορροπημένη διακυβέρνηση», σύμφωνα με τη Leonardo, η μετοχή της οποίας σημείωσε αύξηση 2,9% στο χρηματιστήριο του Μιλάνου μετά την ανακοίνωση.
Συνδικάτα προειδοποίησαν πάντως κατά του «μονοπωλίου» που θα μπορούσε να δημιουργηθεί μ’ αυτή τη συγχώνευση και ότι η κατάργηση θέσεων εργασίας, που βρίσκεται σε εξέλιξη στους διαστημικούς κλάδους της Airbus και της Thales, θέτει σε κίνδυνο τη διατήρηση των ικανοτήτων.
Για το συνδικάτο CGT του κλάδου της μεταλλουργίας, ο λόγος γι’ αυτή τη συγχώνευση είναι «να δημιουργηθεί ένα μονοπώλιο που θα μπορεί να επιβάλλει τις τιμές του και να εξασθενήσει η ισχύς» των διαστημικών υπηρεσιών της Γαλλίας CNES και της Ευρώπης ESA.
Σε ανακοίνωσή του προχθές, Τρίτη, το συνδικάτο επισήμανε ότι οι Airbus και Thales Alenia Space είχαν ήδη «ένα δελτίο παραγγελιών ρεκόρ που θα δυσκολεύονταν να φέρουν σε πέρας».
Συνοπτικά
- Οι Airbus, Thales και Leonardo υπέγραψαν συμφωνία για τη συγχώνευση των δραστηριοτήτων τους στους δορυφόρους, ανταγωνιζόμενοι τη Starlink του Έλον Μασκ.
- Η νέα οντότητα, με έδρα την Τουλούζη, θα απασχολεί 25.000 εργαζομένους και θα έχει τζίρο 6,5 δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι το 2024.
- Ο Γάλλος υπουργός Ανώτερης Εκπαίδευσης υπογράμμισε την ανάγκη δημιουργίας ενός ευρωπαίου πρωταθλητή για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής κυριαρχίας.
- Συνδικάτα προειδοποίησαν για το ενδεχόμενο δημιουργίας μονοπωλίου και τον αντίκτυπο στην απασχόληση και τις ικανότητες στον τομέα.