Η ΑΒ Βασιλόπουλος προχωρά με ένα φιλόδοξο πενταετές πλάνο, με στόχο τη δημιουργία 900 καταστημάτων έως το 2028, εκ των οποίων 700 θα λειτουργούν ως franchise. Η στρατηγική της εταιρείας περιλαμβάνει την ανάπτυξη μέσω franchise, εξαγορές μικρών αλυσίδων και μετατροπή εταιρικών καταστημάτων σε συνεργατικά. Η ΑΒ στοχεύει σε τζίρο άνω των 2 δισ.
ευρώ το 2024 και επενδύει 50 εκατ. ευρώ σε νέα καταστήματα και ενεργειακές αναβαθμίσεις. Παράλληλα, ενισχύει το ηλεκτρονικό της εμπόριο και αναθεωρεί τη στρατηγική της για τα ENA Cash & Carry.
Ωστόσο, αντιμετωπίζει προκλήσεις όπως γεωπολιτικές εντάσεις και έλλειψη προσωπικού, ειδικά σε τουριστικές περιοχές.
Διαβάστε αναλυτικά
Μέσα στα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα εξελίσσεται το σχέδιο ολικής επαναφοράς της ΑΒ Βασιλόπουλος, με στόχο την ισχυρή επιστροφή της αλυσίδας σε τροχιά ανάπτυξης. Όπως δηλώνει στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο επικεφαλής της εταιρείας, Νίκος Λαβίδας, το πενταετές πλάνο που τέθηκε σε εφαρμογή το 2023 αναμένεται να κορυφωθεί το 2028, με τη δημιουργία συνολικά 900 καταστημάτων, εκ των οποίων τα 700 θα λειτουργούν με το μοντέλο της δικαιοχρησίας (franchise).
Επέκταση, εξαγορές και στοχευμένες μετατροπές
Το επιχειρησιακό σχέδιο της εταιρείας βασίζεται σε τρεις κύριους άξονες: ανάπτυξη μέσω franchise, εξαγορά μικρών περιφερειακών αλυσίδων και μεμονωμένων καταστημάτων και μετατροπή υφιστάμενων εταιρικών σημείων σε συνεργατικά. Μέχρι το τέλος του 2024, ο στόχος είναι το δίκτυο της ΑΒ Βασιλόπουλος να περιλαμβάνει 240 εταιρικά και 410 franchise καταστήματα.
«Με την ολοκλήρωση του πενταετούς business plan, στο τέλος του 2028 θα έχουμε 900 σημεία εκ των οποίων τα 700 franchise και τα υπόλοιπα εταιρικά», αναφέρει ο κ. Λαβίδας. Προσθέτει ότι «κάθε κατάστημα που περνά σε συνεργάτη χρειάζεται ένα χρόνο για να φτάσει την πλήρη δυναμική του. Οι μέχρι σήμερα μετατροπές έχουν επιβεβαιώσει τη δυναμική του μοντέλου».
Βελγικό μοντέλο και στρατηγικές εξαγορές σε τουριστικές περιοχές
Η στρατηγική της εταιρείας είναι ευθυγραμμισμένη με το μοντέλο της μητρικής Ahold Delhaize, το οποίο εφαρμόστηκε με επιτυχία στο Βέλγιο, όπου σχεδόν όλα τα καταστήματα έχουν μετατραπεί σε franchise. Στην Ελλάδα, η ΑΒ εστιάζει σε περιοχές όπως η Βόρεια Ελλάδα, η Κρήτη και τα νησιά, με στόχο την ενίσχυση της παρουσίας της.
«Θέλουμε να είμαστε σε κάθε περιοχή και γειτονιά της Ελλάδας», δηλώνει ο κ. Λαβίδας, προσθέτοντας: «πρόσφατα εξαγοράσαμε μια μικρή αλυσίδα στην Πελοπόννησο και ένα μεμονωμένο κατάστημα στη Μήλο. Κάνουμε στοχευμένες κινήσεις εστιάζοντας σε περιοχές που δεν διαθέτουμε ακόμα ισχυρή παρουσία και σε τουριστικούς προορισμούς».
Επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ και τζίρος άνω των 2 δισ. ευρώ
Για το 2024, η ΑΒ Βασιλόπουλος στοχεύει σε τζίρο άνω των 2 δισ. ευρώ, ενώ ο προϋπολογισμός των επενδύσεων αγγίζει τα 50 εκατ. ευρώ. Το επενδυτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει τη δημιουργία νέων καταστημάτων, ενεργειακές αναβαθμίσεις με φωτοβολταϊκά και νέα ψυγεία, τεχνολογικές αναβαθμίσεις και μετατροπές εταιρικών σημείων σε συνεργατικά. Παράλληλα, περίπου 250 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για προωθητικές ενέργειες και εκπτώσεις στα προϊόντα.
Δυναμική άνοδος στο ηλεκτρονικό εμπόριο
Η ΑΒ ενισχύει σημαντικά το ηλεκτρονικό της κανάλι, δίνοντας έμφαση στην υπηρεσία fast delivery με ίδια μέσα, αλλά και μέσω συνεργασιών με τις πλατφόρμες efood και Wolt. Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για συνεργασία με την Box και την Skroutz. Οι online πωλήσεις αντιστοιχούν πλέον στο 4% των συνολικών εσόδων και αυξάνονται με διψήφιο ρυθμό.
Η εταιρεία διαθέτει ήδη 40 κόμβους (hubs) και σχεδιάζει να αναπτύξει ειδικά κέντρα εξυπηρέτησης online παραγγελιών μέσα σε καταστήματα με την ανάλογη υποδομή, όπως εκείνο στον κόμβο Αμαρουσίου.
Νέα στρατηγική για τα ENA Cash & Carry
Όσον αφορά την αλυσίδα χονδρικής ENA Cash & Carry, ο κ. Λαβίδας εξηγεί ότι αλλάζει στρατηγική, εγκαταλείποντας τον ανταγωνισμό με τα franchise καταστήματα λιανικής και εστιάζοντας πλέον στην αγορά HoReCa (ξενοδοχεία, εστίαση). Το σχετικό κωδικολόγιο επεκτείνεται, προσαρμοζόμενο στις ανάγκες των επαγγελματιών.
Πιέσεις από το εξωτερικό περιβάλλον και έλλειψη προσωπικού
Παράλληλα με την αναπτυξιακή πορεία, η εταιρεία καλείται να διαχειριστεί σημαντικές προκλήσεις. Όπως επισημαίνει ο κ. Λαβίδας, οι γεωπολιτικές εντάσεις, η αύξηση του κόστους ενέργειας και μεταφορών, καθώς και οι ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες, περιορίζουν την κερδοφορία, η οποία στον κλάδο κινείται κάτω από το 1,5%.
Πρόσθετη πρόκληση αποτελεί η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, ιδιαίτερα στις τουριστικές περιοχές. Σύμφωνα με τον ίδιο, «ολόκληρος ο κλάδος βρίσκεται σε φάση επαναπροσδιορισμού», με τις μικρές επιχειρήσεις να δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις. Η συγκέντρωση στον κλάδο θεωρείται αναπόφευκτη, καθώς οι οικονομικές συνθήκες επιβάλλουν ισχυρότερες και πιο ανθεκτικές επιχειρησιακές δομές.
Συνοπτικά
- Η ΑΒ Βασιλόπουλος σχεδιάζει να δημιουργήσει 900 καταστήματα έως το 2028, με τα 700 να λειτουργούν ως franchise.
- Η στρατηγική ανάπτυξης περιλαμβάνει εξαγορές μικρών αλυσίδων και μετατροπή εταιρικών καταστημάτων σε συνεργατικά.
- Για το 2024, η εταιρεία στοχεύει σε τζίρο άνω των 2 δισ. ευρώ και επενδύει 50 εκατ. ευρώ σε νέες εγκαταστάσεις και αναβαθμίσεις.
- Αντιμετωπίζει προκλήσεις όπως γεωπολιτικές εντάσεις και έλλειψη προσωπικού, που επηρεάζουν την κερδοφορία της.