ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Μετρό Γραμμή 4: Πώς προχωρά το κολοσσιαίο δημόσιο έργο στην Ελλάδα

Ο μετροπόντικας "Νίκη" ολοκλήρωσε τη διάνοιξη 1,4 χλμ. σήραγγας στο Γαλάτσι και συνεχίζει προς τον σταθμό "Ελικώνα" στο φιλόδοξο έργο.

Η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας προχωρά με ταχύ ρυθμό, με τον μετροπόντικα «Νίκη» να έχει ολοκληρώσει τη διάνοιξη 1,4 χιλιομέτρων και να κατευθύνεται προς τον σταθμό «Ελικώνα». Η νέα γραμμή, μήκους 12,8 χιλιομέτρων και με 15 σταθμούς, θα συνδέει περιοχές όπως το Άλσος Βεΐκου και το Γουδή, αναμένοντας να εξυπηρετήσει 340.000 επιβάτες ημερησίως.

Παρά τις καθυστερήσεις που έχουν προκύψει λόγω γραφειοκρατικών ζητημάτων και προσφυγών, η ολοκλήρωση της διάνοιξης προγραμματίζεται για το 2026, επιβεβαιώνοντας την τεχνογνωσία της αναδόχου εταιρείας, ΑΒΑΞ. Η Γραμμή 4 αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τις αστικές μετακινήσεις και την ποιότητα ζωής στην πρωτεύουσα.

Διαβάστε αναλυτικά

Με πρόοδο συνεχίζεται η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο υποδομής που υλοποιείται αυτή τη στιγμή στη χώρα. Ο μετροπόντικας «Νίκη» του Ομίλου ΑΒΑΞ, αφού ολοκλήρωσε τη διάνοιξη σήραγγας μήκους 1,4 χιλιομέτρων κάτω από το Γαλάτσι, κατευθύνεται πλέον προς τον επόμενο σταθμό, τον «Ελικώνα».

Η πρόοδος αυτή παρουσιάστηκε για πρώτη φορά σε εκπροσώπους του Τύπου, με τους δημοσιογράφους να έχουν την ευκαιρία να ξεναγηθούν στο επιβλητικό εργοτάξιο του φρέατος Βεΐκου, σε βάθος 35 μέτρων. Η «Νίκη» θα συνεχίσει τη διαδρομή της υπογείως έως τον σταθμό «Ευαγγελισμός», εκεί όπου το 2026 θα συναντηθεί με τον δεύτερο μετροπόντικα, την «Αθηνά», ολοκληρώνοντας από κοινού τη διάνοιξη της υπόγειας σήραγγας μήκους 12,8 χιλιομέτρων της Γραμμής 4, που θα ενώνει το Άλσος Βεΐκου με το Γουδή.

Στο μεταξύ, η «Αθηνά», έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδρομή της από το φρέαρ της Κατεχάκη. Μέχρι σήμερα έχει διανοίξει 3,1 χιλιόμετρα σήραγγας, έχοντας ήδη περάσει κάτω από τους σταθμούς «Γουδή», «Ζωγράφου» και «Ιλίσια», ενώ ακολουθούν οι σταθμοί «Πανεπιστημιούπολη» και «Καισαριανή». Συνολικά, έως τώρα έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη 4,5 χιλιομέτρων από τα 12,8 της συνολικής διαδρομής.

Οι δύο TBM (Tunnel Boring Machines) τελευταίας τεχνολογίας, «Νίκη» και «Αθηνά», δεν περιορίζονται στη διάνοιξη, αλλά κατασκευάζουν ταυτόχρονα τη σήραγγα. Κάθε 1,5 μέτρο προόδου αντιστοιχεί και σε έναν προκατασκευασμένο δακτύλιο από σκυρόδεμα, που αποτελείται από επτά τμήματα. Επιπλέον, είναι εξοπλισμένοι με το προηγμένο σύστημα SSP-E, το οποίο εντοπίζει γεωλογικές μεταβολές έως και 40 μέτρα μπροστά από το σημείο εργασίας, επιτρέποντας την ασφαλή και εύστοχη προσαρμογή των εργασιών.

Στο φρέαρ Βεΐκου εργάζονται συνολικά 120 εργαζόμενοι εργάζονται σε τρεις βάρδιες. Καθημερινά διανοίγονται 10 έως 15 μέτρα σήραγγας, ανάλογα με τις γεωλογικές συνθήκες. Το βάθος της εκσκαφής φτάνει τα 35 μέτρα. Η απομάκρυνση χώματος φτάνει τις 2.000 κυβικά μέτρα ημερησίως. Το μήκος κάθε TBM αγγίζει τα 110 μέτρα και το βάρος τους 1.500 τόνους.

Στο φρέαρ Βεΐκου εργάζονται συνολικά 120 εργαζόμενοι εργάζονται σε τρεις βάρδιες. Καθημερινά διανοίγονται 10 έως 15 μέτρα σήραγγας, ανάλογα με τις γεωλογικές συνθήκες. Το βάθος της εκσκαφής φτάνει τα 35 μέτρα. Η απομάκρυνση χώματος φτάνει τις 2.000 κυβικά μέτρα ημερησίως. Το μήκος κάθε TBM αγγίζει τα 110 μέτρα και το βάρος τους 1.500 τόνους.

Γρήγορες και ευέλικτες μετακινήσεις σε 5 λεπτά

Η νέα γραμμή του μετρό θα προσφέρει γρήγορες και άνετες μετακινήσεις: από το Άλσος Βεΐκου στα Δικαστήρια Ευελπίδων σε μόλις 5 λεπτά, ενώ μέχρι την Πανεπιστημιούπολη ο χρόνος διαδρομής θα είναι μόλις 14 λεπτά. Η ολοκλήρωση της διάνοιξης της σήραγγας αναμένεται εντός του 2026, επιβεβαιώνοντας τη συνέπεια και την τεχνογνωσία του Ομίλου Avax στην υλοποίηση σύνθετων τεχνικών έργων υψηλών απαιτήσεων.

Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Ελλάδα σήμερα

Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που υλοποιείται αυτή τη στιγμή στη χώρα, με στόχο να αναβαθμίσει σημαντικά τις αστικές μετακινήσεις στην πρωτεύουσα. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή ενός υπόγειου δικτύου μήκους περίπου 12,8 χιλιομέτρων, με 15 νέους σταθμούς που θα καλύπτουν περιοχές όπως το Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Ζωγράφου και Γουδή, εξυπηρετώντας πυκνοκατοικημένες και έως τώρα μη καλυπτόμενες από το μετρό περιοχές της Αθήνας.

Το έργο ξεκίνησε επίσημα πριν από τέσσερα χρόνια, με εκτιμώμενη ολοκλήρωση στα τέλη του 2029. Ωστόσο εκτιμάται ότι για λόγους που δεν ευθύνεται η ανάδοχος εταιρεία, αλλά κυρίως λόγω της καθυστέρησης στην παράδοση ορισμένων σταθμών όπως Εξάρχεια, Ευαγγελισμός, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Γουδή, οι εργασίες βρίσκονται ακόμα σε πρόδρομο στάδιο, με κάποιες προσφυγές να καθυστερούν την πρόοδο. Έως τώρα η εκτιμώμενη καθυστέρηση σύμφωνα με πηγές της αγοράς υπερβαίνει τους 20 μήνες σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό.

Το έργο ξεκίνησε επίσημα πριν από τέσσερα χρόνια, με εκτιμώμενη ολοκλήρωση στα τέλη του 2029. Ωστόσο εκτιμάται ότι λόγω της καθυστέρησης στην παράδοση ορισμένων σταθμών όπως Εξάρχεια, Ευαγγελισμός, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Γουδή, οι εργασίες βρίσκονται ακόμα σε πρόδρομο στάδιο, με κάποιες προσφυγές να καθυστερούν την πρόοδο. Έως τώρα η εκτιμώμενη καθυστέρηση σύμφωνα με πηγές της αγοράς υπερβαίνει τους 20 μήνες σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό.

Έως και 340.000 επιβάτες ημερησίως στους συρμούς της γραμμής 4

Η γραμμή 4 θα είναι η πρώτη στην Αθήνα με αυτόματους συρμούς και αυτόματες θύρες στις αποβάθρες, προσφέροντας υψηλή ασφάλεια και άνεση στους επιβάτες. Η ημερήσια επιβατική κίνηση της αναμένεται να φτάσει τα 340.000 άτομα, συμβάλλοντας στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ενώ παράλληλα θα εξυπηρετήσει σημαντικά σημεία της πόλης όπως τα Δικαστήρια, νοσοκομεία, πανεπιστημιακές περιοχές και κεντρικούς άξονες μετακίνησης.

Σήμερα στο έργο απασχολούνται συνολικά περίπου 511 άτομα, με τον αριθμό εργαζομένων, συμπεριλαμβανομένων των υπεργολάβων, να φτάνει τους 1.500. Η ολοκλήρωση των σηράγγων και των σταθμών αναμένεται να επιταχύνει σημαντικά την πρόοδο της μέσα στα επόμενα χρόνια. Οι εργασίες διεξάγονται με αυστηρά μέτρα ασφαλείας και σεβασμό στο περιβάλλον, με στόχο να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής στην Αθήνα και να δημιουργηθούν περισσότεροι χώροι πρασίνου στις περιοχές των εργοταξίων μετά την ολοκλήρωση του έργου.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ