ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Περιορίζεται η διδακτέα ύλη σε Δημοτικά και Γυμνάσια – Ο σχεδιασμός στην τελική ευθεία

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ολοκληρώνει το σχέδιο για μείωση της ύλης, με στόχο την εφαρμογή από την επόμενη σχολική χρονιά σε όλες τις τάξεις.

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής προχωράει στον τελικό σχεδιασμό για τον περιορισμό της διδακτέας ύλης σε δημοτικά και γυμνάσια, με εφαρμογή από το σχολικό έτος 2025-26. Το σχέδιο, που δεν θα επηρεάσει τα λύκεια, στοχεύει στη μείωση της ύλης έως και 30% σε ορισμένα μαθήματα, δίνοντας περισσότερη ελευθερία στους εκπαιδευτικούς για ουσιαστική διδασκαλία.

Η ύλη θα οργανωθεί σε βασικούς και προαιρετικούς μαθησιακούς στόχους, επιτρέποντας την προσαρμογή στα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των μαθητών. Ο νέος σχεδιασμός ευνοεί την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα, ενώ συνδέεται με τα νέα προγράμματα σπουδών και το σύστημα πολλαπλού βιβλίου που θα εφαρμοστούν το 2026-27.

Διαβάστε αναλυτικά

Στην τελική φάση επεξεργασίας του σχεδίου για τον περιορισμό της διδακτέας ύλης, που θα εφαρμοστεί από την ερχόμενη σχολική χρονιά, βρίσκεται το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του ΙΕΠ, Σπύρος Δουκάκης, το σχέδιο του ΙΕΠ θα αφορά τη διδακτέα ύλη όλων των τάξεων του δημοτικού και του γυμνασίου και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο τελικό στάδιο των επανελέγχων, προτού γίνει η τελική εισήγηση προς την υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη.

Όπως εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Δουκάκης, ο περιορισμός της διδακτέας ύλης θα εφαρμοστεί από το σχολικό έτος 2025-26 και θα αφορά όλες τις τάξεις, από την Α’ δημοτικού έως και τη Γ’ γυμνασίου, ωστόσο δεν θα επηρεάσει όλα τα μαθήματα.

Από τον σχεδιασμό εξαιρούνται οι τάξεις του λυκείου, καθώς στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις γίνεται η χρήση της Τράπεζας Θεμάτων. Έτσι, η διδακτέα ύλη των λυκείων δεν θα αλλάξει.

«Σε κάποια μαθήματα δεν θα υπάρξουν αλλαγές», εξήγησε ο κ. Δουκάκης, «και σε όποια υπάρξουν, ο περιορισμός της ύλης θα φτάνει έως και το 30% της σημερινής ύλης».

Όπως επεσήμανε, δεν πρόκειται για μία απλή μείωση της διδακτέας ύλης, αλλά ένα σχέδιο που θα δίνει περισσότερη ελευθερία στον εκπαιδευτικό για να προχωρά σε πιο ουσιαστική διδασκαλία.

Σύμφωνα με το υπό επεξεργασία σχέδιο, προτείνεται η αναδιοργάνωση των μαθησιακών στόχων κάθε γνωστικού αντικειμένου σε δύο κατηγορίες:

  • βασικοί – υποχρεωτικοί, που διασφαλίζουν τη θεμελιώδη γνώση και τις αναγκαίες δεξιότητες για όλους τους μαθητές, και
  • πρόσθετοι – προαιρετικοί, που δίνουν στον εκπαιδευτικό τη δυνατότητα να επιλέγει τι επιπλέον θα διδάξει και να προσαρμόζει τη διδασκαλία στα ενδιαφέροντα, το επίπεδο και τις ιδιαιτερότητες της τάξης του.

«Έτσι, εξασφαλίζεται πολύτιμος διδακτικός χρόνος, ενισχύεται η παιδαγωγική ευελιξία και ενδυναμώνεται ο ρόλος του, ώστε να υποστηρίζει μια πιο στοχευμένη και ουσιαστική διδασκαλία, με σεβασμό στον ρυθμό κάθε μαθητή και στις ανάγκες της σχολικής ομάδας», σχολίασε ο κ. Δουκάκης.

Σύμφωνα με το ΙΕΠ, το αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για περισσότερο παιδαγωγικό χώρο και χρόνο είναι διαχρονικό, και με τον τρόπο αυτό απαντάται η ανάγκη αυτή των εκπαιδευτικών και παράλληλα, δίνεται ο χώρος και για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της ικανότητας σύνθεσης και της δημιουργικότητας των μαθητών.

Ταυτόχρονα, ο νέος σχεδιασμός της διδακτέας ύλης θα βρίσκεται σε αρμονία με εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών και του συστήματος του πολλαπλού βιβλίου, που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το 2026-27.

Συνοπτικά

  • Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής σχεδιάζει τον περιορισμό της διδακτέας ύλης σε δημοτικά και γυμνάσια, με εφαρμογή από το 2025-26.
  • Η ύλη θα οργανωθεί σε βασικούς και προαιρετικούς μαθησιακούς στόχους, προσφέροντας περισσότερη ελευθερία στους εκπαιδευτικούς.
  • Ο περιορισμός της ύλης θα φτάνει έως και το 30% σε ορισμένα μαθήματα, χωρίς να επηρεάζει τα λύκεια.
  • Ο νέος σχεδιασμός στοχεύει στην ενίσχυση της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας των μαθητών, σε αρμονία με τα νέα προγράμματα σπουδών.

Σχολίασε εδώ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ