ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΚΕΔΕ: Με εντάσεις και δραματική ψηφοφορία έκλεισε το συνέδριο της ΚΕΔΕ

Η ένταση κορυφώθηκε στην Αλεξανδρούπολη με τρία ανταγωνιστικά σχέδια ψηφισμάτων και ονομαστική ψηφοφορία, προκαλώντας ρήξη μεταξύ των παρατάξεων.

Το ετήσιο συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) στην Αλεξανδρούπολη έκλεισε με εντάσεις και δραματική ψηφοφορία, καθώς υπήρξαν έντονες αντιπαραθέσεις για τα ψηφίσματα που κατατέθηκαν. Η διαδικασία κινδύνευε να διακοπεί λόγω διαφωνιών, αλλά τελικά διεξήχθη ψηφοφορία δια ανατάσεως με οριακό αποτέλεσμα.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση αντιμετωπίζει πρωτοφανή κρίση θεσμικής και οικονομικής ασφυξίας με τους Δήμους να υποβαθμίζονται από την κεντρική κυβέρνηση και να στερούνται αναγκαίων πόρων και αρμοδιοτήτων. Οι Δήμοι ζητούν από την κυβέρνηση την πλήρη εφαρμογή του Ν.

3852/2010, την απόδοση παρακρατηθέντων πόρων και την κάλυψη του ενεργειακού κόστους, ενώ σχεδιάζουν δυναμικές κινητοποιήσεις για να διεκδικήσουν τα αιτήματά τους.

Διαβάστε αναλυτικά

Σε κλίμα εντάσεων και έντονης αντιπαράθεσης ολοκληρώθηκε το ετήσιο τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΕ στην Αλεξανδρούπολη.

Όλα εξελίχθηκαν κατά την κρίσιμη διαδικασία των ψηφισμάτων όπου υπήρξε διάσταση απόψεων και κατατέθηκαν τρία σχέδια ψηφισμάτων.

Η παράταξη του Χάρη Δούκα ζήτησε να γίνει βάση καταστατικού ονομαστική ψηφοφορία με το προεδρείο αρχικά να απορρίπτει το αίτημα. Ακολούθησαν στιγμές έντονης αντιπσράθεσης με την διαδικασία να απειλείται να τιναχτεί στον αέρα. Μετά από μισή ώρα έντονων αντεγκλήσεων και διαβουλεύσεων, αποφασίστηκε γίνει ψηφοφορία δια ανατάσεως με καταμέτρηση.

Η ψηφοφορία αποδείχτηκε θρίλερ. Το αποτέλεσμα υπήρξε οριακό με την πλειοψηφία να λαμβάνει 92 ψήφους την παράταξη του Χάρη Δούκα 89 και τη Λαϊκή Συσπείρωση 10 ψήφους.

Αναλυτικά τα 3 ψηφίσματα που κατατέθηκαν:

Από την παράταξη «Σύγχρονοι Ισχυροί Δήμοι»

Από την παράταξη «ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΩΡΑ»

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση βιώνει μια πρωτοφανή κρίση θεσμικής και οικονομικής ασφυξίας.

Η κατάσταση είναι χειρότερη ακόμη και από εκείνη που είχαμε καταγράψει μετά το προηγούμενο Συνέδριό μας στη Ρόδο το 2024, όπου λάβαμε συγκεκριμένες και σχεδόν ομόφωνες αποφάσεις.

Έκτοτε, η κατάσταση των Δήμων όχι μόνο δεν βελτιώθηκε, αλλά επιδεινώθηκε.

Η Κυβέρνηση, αντί να διορθώσει λάθη και παραλείψεις του παρελθόντος, προχώρησε σε νέα μέτρα που υποβαθμίζουν περαιτέρω τον θεσμό και υπονομεύουν τον ρόλο των Δήμων.
Κάθε φορά που ασχολείται με την Αυτοδιοίκηση, το αποτέλεσμα είναι λιγότεροι πόροι και περιορισμό αρμοδιοτήτων.

Πυρήνας της πολιτικής της Κυβέρνησης είναι ο συγκεντρωτισμός, που υπονομεύει ευθέως τα άρθρα 101 και 102 του Συντάγματος και τις αρχές της Ευρωπαϊκής Χάρτας Τοπικής Αυτονομίας.

Οι Δήμοι μετατρέπονται από κύτταρα Δημοκρατίας σε εκτελεστικά παραρτήματα της Κεντρικής Διοίκησης.

Αυτό δεν αποτελεί απλή διοικητική υποτίμηση· συνιστά καταστρατήγηση θεμελιωδών συνταγματικών αρχών και του ευρωπαϊκού κεκτημένου.

Παρά τον συνεχή περιορισμό των πόρων και των αρμοδιοτήτων, οι Δήμοι εξακολουθούν να στηρίζουν τις τοπικές κοινωνίες – συχνά με μειωμένο προσωπικό, συρρικνωμένους προϋπολογισμούς και θεσμική επισφάλεια.

Την ίδια ώρα, η Κυβέρνηση πανηγυρίζει για «υπερπλεονάσματα» τα οποία, όπως έχει τεκμηριωθεί από τα ίδια τα κείμενα της ΚΕΔΕ, προέρχονται σε μεγάλο ποσοστό από παρακρατημένους πόρους της Αυτοδιοίκησης.

Η πολιτική αυτή συνιστά θεσμικό και οικονομικό στραγγαλισμό.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είναι επαίτης. Είναι δημοκρατικά νομιμοποιημένος θεσμός και ισότιμος εταίρος της εκάστοτε Κυβέρνησης.

Οφείλουμε, λοιπόν, να το δηλώσουμε καθαρά: Φτάνει πια η σιωπή – η ανοχή ισοδυναμεί με συνενοχή.

10 + 1 σημεία που επιβεβαιώνουν την κατάσταση:

  • Ο νόμος 3852/2010 ως προς τα οικονομικά των ΟΤΑ δεν εφαρμόστηκε, ενώ δεν καταργήθηκε ο «κόφτης» στα έσοδά μας από τον κρατικό προϋπολογισμό.
    Αποτέλεσμα: απώλεια πάνω από 5 δισ. ευρώ για τους Δήμους το 2025.
  • Δεν εγκρίθηκε ούτε καν η καταβολή των τριών δόσεων ΚΑΠ ύψους 468 εκατ. €, απαραίτητων για την κάλυψη του αυξημένου ενεργειακού και μισθολογικού κόστους. Δεν αποπληρώθηκαν οι παρακρατηθέντες πόροι, δεν επανήλθαν έσοδα από τέλη που αφαιρέθηκαν μετά το 2010 και δεν αποδόθηκε στους Δήμους μερίδιο από τα έσοδα του «τέλους ανθεκτικότητας».
  • Οι Δήμοι δεν είχαν καμία συμμετοχή στα έσοδα του υπερπλεονάσματος (άνω των 9 δισ. ευρώ).
    Την ίδια ώρα, συγχωνεύονται και κλείνουν σχολεία, νοσοκομεία και πρόσφατα υποκαταστήματα ΕΛΤΑ, ενώ απειλούνται και κρίσιμες κοινωνικές δομές, που στηρίζουν τους πιο ευάλωτους πολίτες.

Τα παραπάνω δεδομένα συντείνουν με δραματικό τρόπο στην ερημοποίηση της Περιφέρειας και στην όξυνση του Δημογραφικού Προβλήματος.

    • Δεν καλύφθηκαν οι δαπάνες για αρμοδιότητες που έχουν μεταφερθεί στους Δήμους, ενώ αφαιρούνται ακόμη και τα έσοδα από τα πρόστιμα του ΚΟΚ.
    • Δεν καταργήθηκε το Τέλος Ταφής Απορριμμάτων – οι Δήμοι συνεχίζουν να το πληρώνουν.
    • Δεν δημιουργήθηκε νέο Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα για τους Δήμους, ενώ η ΣΑΤΑ παραμένει στο 12% της αντίστοιχης του 2010, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΚΕΔΕ.
    • Οι Δήμοι παραμένουν εκτός ευρωπαϊκού πλαισίου στον χωροταξικό, πολεοδομικό και αστικό σχεδιασμό.
      Μας αφαιρούνται οι Πολεοδομίες, αποκλειόμαστε από τη διαχείριση των απορριμμάτων, επανέρχονται ρυθμίσεις του ΝΟΚ παρά τις αποφάσεις του ΣτΕ, θεσπίζοντας μάλιστα οικονομικό αντίτιμο για την ίδια την καταστροφή των Πόλεών μας.
    • Παραμένουμε αποκλεισμένοι από τον διαθέσιμο ενεργειακό χώρο, στερούμενοι της δυνατότητας ενεργειακής αυτονομίας και ενίσχυσης των ενεργειακών κοινοτήτων.
      Ακόμα, τα 100 εκατ. ευρώ του προβληματικού προγράμματος «Απόλλων» απεντάχθηκαν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
    • Οι παρεμβάσεις των Δήμων στα μεγάλα ζητήματα του δημογραφικού, του στεγαστικού και των υποδομών παραμένουν ναρκοθετημένες λόγω έλλειψης θεσμικού πλαισίου και πόρων.
    • Παραπέμπεται στις καλένδες η ουσιαστική μεταρρύθμιση του Κράτους για την εφαρμογή της Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης, ενώ στον νέο Κώδικα οδηγούμαστε σε απλή κωδικοποίηση της υφιστάμενης Νομοθεσίας.
    • Δεν είναι δυνατόν η μόνη απάντηση στη διαρκή υποστελέχωση των ΟΤΑ να είναι η «απελευθέρωση των προσλήψεων στα ανταποδοτικά τέλη».

Ευρωπαϊκές Διαπιστώσεις

Η Έκθεση του Κογκρέσου του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα επιβεβαιώνει την αυξανόμενη απόκλιση της χώρας μας από την ευρωπαϊκή πραγματικότητα.

Η Ελλάδα χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα συγκεντρωτική, με περιορισμένες εξουσίες στις τοπικές αρχές.

Συγκεκριμένα:

  • Οι Δήμοι δεν έχουν εξουσία έκδοσης δεσμευτικών τοπικών κανονισμών, παρά μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις.
  • Οι περισσότερες τοπικές αρχές αντιμετωπίζουν σοβαρές ελλείψεις προσωπικού, μειώνοντας την επιχειρησιακή τους ικανότητα.
  • Οι οικονομικοί τους πόροι δεν είναι ανάλογοι των αρμοδιοτήτων τους.
  • Η δημοσιονομική αυτονομία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Ελλάδα είναι η πιο αδύναμη στην Ευρώπη.
  • Η ελεύθερη άσκηση των καθηκόντων των Δημάρχων παρεμποδίζεται από νομοθεσία που επιτρέπει την εύκολη άσκηση διώξεων εναντίον τους.

Οικονομικά και Κοινωνικά Δεδομένα

Τα λειτουργικά έξοδα των Δήμων έχουν πολλαπλασιαστεί σε αρκετά δισεκατομμύρια από το 2019, ενώ οι δεσμεύσεις για απόδοση παρακρατηθέντων πόρων, ενεργειακή στήριξη, ειδικά προγράμματα για μικρούς και νησιωτικούς Δήμους και θεσμοθετημένο διάλογο με την Κυβέρνηση παραμένουν ανεκπλήρωτες.

  • Η Αυτοδιοίκηση αποδυναμώνεται οικονομικά και θεσμικά.
  • Οι Δήμοι στερούνται τους πόρους που δικαιούνται βάσει του Ν. 3852/2010 (ΦΠΑ, Φόρος Εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ).
  • Η μη απόδοσή τους οδηγεί σε κατάρρευση κοινωνικών δομών: ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠμεΑ, ΚΗΦΗ, ΚΑΠΗ, δημοτικά ιατρεία.
  • Από τις 4.500 δομές της κρίσης, λειτουργούν λιγότερες από τις μισές.
  • Δεν πρόκειται απλώς για οικονομικό πρόβλημα, αλλά για απειλή κοινωνικής διάλυσης.

Το ενεργειακό κόστος έχει εκτοξευθεί, ενώ η Κυβέρνηση ακύρωσε τη δυνατότητα ενεργειακής αυτονομίας των ΟΤΑ, στερώντας τους βασικά εργαλεία στήριξης των ευάλωτων νοικοκυριών.

Πρόκειται για συστηματική στρατηγική ελέγχου και εξουδετέρωσης της αυτοδιοικητικής ανεξαρτησίας.

Η απάντηση της Αυτοδιοίκησης

Παρά τις πρόσφατες ανακοινώσεις περί «ενίσχυσης» των ΟΤΑ, τα κρίσιμα αιτήματα των Δήμων παραμένουν αναπάντητα.

Η πρόσθετη χρηματοδότηση των 105 εκ. ευρώ για το 2025 δεν αποτελεί νέα ενίσχυση, αλλά ανακύκλωση ήδη εγγεγραμμένων πόρων.

Η θετική αποτίμηση που προσπαθεί να παρουσιάσει η ηγεσία της ΚΕΔΕ δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα των Δήμων.

Μια ΚΕΔΕ που δεν σέβεται τις αποφάσεις της κινδυνεύει να μετατραπεί σε «λέσχη συζητήσεων» που απλώς εκτονώνει τη δυσαρέσκεια χωρίς δράση.

Οφείλουμε να αγωνιστούμε χωρίς φόβο, με ενότητα και αποφασιστικότητα. Να προγραμματίσουμε δυναμικές κινητοποιήσεις:

Κλείσιμο Δήμων, μαζική παρουσία έξω από τη Βουλή κατά τη συζήτηση του Κρατικού Προϋπολογισμού, και συνεχής ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών σε συνεργασία με τους εργαζομένους.

Πλαίσιο Διεκδίκησης

    • Δεκαήμερο ενημέρωσης από την ΚΕΔΕ προς όλους τους Δήμους, με σύγκληση ΠΕΔ και Δημοτικών Συμβουλίων  και συνεχή ενημέρωση προς τα ΜΜΕ για την ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών.
    • Ενημέρωση της Κυβέρνησης και των πολιτικών αρχηγών για τα αιτήματά μας, που εκφράζουν την κοινωνία των πολιτών.
    • Εγγραφή στον Προϋπολογισμό του ποσού τουλάχιστον 4,5 δισ. ευρώ για τους Δήμους.
    • Αν δεν υπάρξει ανταπόκριση, συντονισμένες κινητοποιήσεις και συμβολικό κλείσιμο Δήμων.
    • Επανεπιβεβαίωση των πάγιων αιτημάτων μας:
      α). Πλήρης εφαρμογή του Ν. 3852/2010.
      β). Απόδοση όλων των θεσμοθετημένων πόρων και παρακρατηθέντων ποσών.
      γ). Κάλυψη ενεργειακού κόστους και αποκατάσταση ενεργειακής αυτονομίας.
      δ). Επαναφορά του αρχικού ποσοστού, που αναλογεί στους ΟΤΑ από τους πόρους του Πράσινου Ταμείου.
      ε). Διασφάλιση κοινωνικών δομών και επαναλειτουργία όσων έκλεισαν.
      στ). Απόσυρση ρυθμίσεων που αφαιρούν αρμοδιότητες (πολεοδομίες, ΔΕΥΑ, ΚΟΚ).
      ζ). Θεσμοθέτηση τακτικού διαλόγου ΚΕΔΕ – Υπουργείων.
      η). Ειδικά προγράμματα για ορεινούς, μικρούς και νησιωτικούς Δήμους.
      θ). Ενίσχυση συμμετοχής των Δήμων στη χάραξη πολιτικών για ενέργεια, στέγαση, περιβάλλον και κοινωνική συνοχή.
      ι). Καμία περαιτέρω απώλεια πόρων ή αρμοδιοτήτων.
      κ). Κάλυψη των αναγκών των ΟΤΑ με μόνιμο προσωπικό.
      λ). Ενότητα και δράση πέρα από Παρατάξεις.

Επόμενα Βήματα

Αμέσως μετά το Συνέδριο, να συγκληθεί έκτακτη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ για αποτίμηση των αποτελεσμάτων και σχεδιασμό των επόμενων ενεργειών αξιοποιώντας κάθε θεσμικό εργαλείο που προβλέπει η ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία, ακόμα και σε επίπεδο προσφυγών (ΣτΕ, κ.α).

Εν όψει της Γενικής Συνέλευσης της 17ης Δεκεμβρίου για τον νέο Κώδικα, δεσμευόμαστε ότι:

  • Δεν κάνουμε κανένα βήμα πίσω στην άσκηση των αρμοδιοτήτων μας.
  • Δεν αποδεχόμαστε άλλη απώλεια θεσμοθετημένων πόρων.
  • Δεν αποδεχόμαστε αλλαγή του εκλογικού νόμου που δεν ζητήθηκε και δεν επιλύει κανένα πρόβλημα.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση οφείλει να σταθεί αντάξια της εμπιστοσύνης των πολιτών.

Είμαστε πρώτα και πάνω απ’ όλα Αυτοδιοικητικοί και Αιρετοί Εκπρόσωποι των συμπολιτών μας, με διάθεση και όρεξη για προσφορά στον τόπο μας.

Ενωμένοι, μπορούμε να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων.

  • Η Αυτοδιοίκηση δεν θα αποδεχθεί άλλο την υποκατάστασή της από ένα «επιτελικό κράτος» χωρίς λογοδοσία.
  • Η Δημοκρατία ξεκινά από τον Δήμο.
  • Και όταν στραγγαλίζονται οι Δήμοι, στραγγαλίζεται και η Δημοκρατία.
Από την Αλεξανδρούπολη διακηρύσσουμε:
  • Όχι στην υποβάθμιση των ΟΤΑ.
  • Ναι στην Αυτονομία, τη Διαφάνεια και την Αξιοπρέπεια.
  • Η σιωπή τελείωσε.
  • Η Αυτοδιοίκηση επιτέλους μιλά.​‌‍

Από την παράταξη «ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ»

Δύο χρόνια μετά τις τελευταίες τοπικές εκλογές οξύνεται η πολιτική εξαπάτησης για τον ρόλο των δήμων με νέες φιέστες και μεταρρυθμίσεις. Επιδιώκεται με αυτό τον τρόπο να κρυφτεί ότι τα αιματοβαμμένα πλεονάσματα και του φετινού κρατικού προϋπολογισμού χτίστηκαν πάνω στη φτώχεια, την φορολεηλασία και την ανασφάλεια του λαού μας για να δοθούν στους έχοντες και κατέχοντες και όχι για τις λαϊκές ανάγκες.

Αυτό το μοντέλο ανάπτυξης που ανάγει σε εθνικό στόχο το κέρδος των λίγων και έχει τη σφραγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όλων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων, μας είναι γνωστό και καμία δημοτική αρχή δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν ήξερε.

Αντίθετα  οι πλειοψηφίες σε ΚΕΔΕ – ΕΝΠΕ έχουν σοβαρό μερίδιο ευθύνης γιατί είναι οι βολικοί συνομιλητές της εκάστοτε κυβέρνησης, χειροκροτητές όλων των αντιλαϊκών επιλογών, γιατί είναι οι κήρυκες μιας «αυτοδιοίκησης» που επιδιώκει να λειτουργήσει ως το αμορτισέρ που θα απορροφάει τους κραδασμούς της λαϊκής κατακραυγής.

Το κοινό ψήφισμα του συνεδρίου της ΚΕΔΕ το 2024 που στηρίχτηκε από τις δυνάμεις της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ έδωσε το πράσινο φως στην κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής. Οι επί μέρους διαφωνίες δεν έχουν να κάνουν με την υπεράσπιση των δικαιωμάτων του λαού, αλλά με το ποιός θα γίνει «χαλίφης» στη θέση του «χαλίφη».

  • Το αφήγημα της αποκέντρωσης, των «ισχυρών», «αποτελεσματικών» και «υπεύθυνων» δήμων ξεθώριασε και δεν μπορεί να κρύψει την πραγματικότητα ότι η πορεία των μεγάλων αναδιαρθρώσεων έφερε δήμους που δεν κοστίζουν στο κεντρικό κράτος με εργαζόμενους κακοπληρωμένους, εκτεθειμένους σε ατυχήματα-δυστυχήματα και εργασιακή ομηρία, την ένταση της τοπικής φορολογίας για τα λαϊκά στρώματα, δημόσιες δομές και υπηρεσίες που παραδίδονται λάφυρο στους ιδιώτες, υποδομές που δεν συντηρούνται και καταρρέουν.
  • Η «κοσμογονία» της «πράσινης ανάπτυξης» έφερε πράσινους φόρους και υγειονομικά εγκλήματα σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων, σκανδαλώδεις «διευκολύνσεις» για τους μεγάλους ομίλους που κάνουν μπίζνες με την ενέργεια, το περιβάλλον, τα απορρίμματα και τους φυσικούς πόρους.
  • Το «θαύμα» της τουριστικής ανάπτυξης έφερε εργαζόμενους λάστιχο, εμπορευματοποίηση ελεύθερων χώρων και εκτίναξε το κόστος της λαϊκής στέγης.
  • Στην ίδια γραμμή, το επόμενο διάστημα θα κληθούμε να βάλουμε πλάτη για την πολεμική οικονομία της ΕΕ που θα εμπλέξει το λαό και τη νεολαία μας σε επικίνδυνους σχεδιασμούς και θα στερήσει ακόμα περισσότερους κρίσιμους πόρους από τις καθημερινές ανάγκες του.

Μπαίνει πιο επιτακτικά το κύριο ερώτημα που πρέπει να απαντήσει σήμερα κάθε δήμαρχος και κάθε δημοτικός σύμβουλος:

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΙ ΔΗΜΟΙ ΓΙΑ ΠΟΙΟΝ; Για τους πολλούς και τις σύγχρονες ανάγκες τους ή για τους λίγους και τη δίψα τους για κέρδη;

Οι περιγραφές περισσεύουν, τα παζάρια για τα ψίχουλα δεν απαντούν στα μεγάλα διλήμματα. Οι εκλεγμένοι με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» δεν βάζουμε πλάτη σε αυτή την πολιτική, σε αυτόν τον δρόμο ανάπτυξης. Σήμερα η τεχνολογία και η επιστήμη μας δίνουν τις δυνατότητες για να καλυφθούν όλες οι σύγχρονες ανάγκες. Απευθυνόμαστε στον λαό μας και διεκδικούμε στηριγμένοι στη δύναμη του οργανωμένου εργατικού-λαϊκού κινήματος, κόντρα σε πειθαρχικές διώξεις.

Επενδύοντας σε αυτόν τον ελπιδοφόρο δρόμο καταθέτουμε και στο φετινό Συνέδριο της ΚΕΔΕ ολοκληρωμένο πλαίσιο διεκδικήσεων από την κυβέρνηση.

          Για την οικονομική ασφυξία των δήμων δεν φταίει το «κακό το ριζικό μας». Ο λαός μας έχει πληρώσει το 95% των φόρων, την ίδια στιγμή που δισεκατομμύρια ευρώ χαρίζονται στο μεγάλο κεφάλαιο. Η κρατική χρηματοδότηση στους δήμους έχει μειωθεί κατά 60% σε σχέση με το 2009 και δεν καταβάλλονται ούτε οι θεσμοθετημένοι πόροι. Είναι πια άμεσα αναγκαίο να καταργηθεί κάθε ανταποδοτικότητα στους δήμους.

Απαιτούμε:

  • Να αποδοθούν στους δήμους το σύνολο των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που έχουν θεσμοθετηθεί με τον ν.3852/2010 και να επιστραφούν οι παρακρατηθέντες πόροι και τέλη, να καταργηθεί το μνημονιακό πλαφόν στην χρηματοδότηση των ΟΤΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό.
  • Έκτακτα να δοθούν τρεις δόσεις ΣΑΤΑ για τις άμεσες ανάγκες των δήμων.
  • Να θεσμοθετηθεί ειδική ΚΑΠ για την κάλυψη της μισθοδοσίας στο ύψος των πραγματικών αναγκών των δήμων για στελέχωση με προσωπικό.
  • Κατάργηση του τέλους ταφής που έχει επιβαρύνει υπέρογκα τους προϋπολογισμούς των δήμων.
  • Να θεσμοθετηθεί μηδενικό τιμολόγιο από τους παρόχους ενέργειας για τους δήμους, τα νομικά πρόσωπα κοινωφελούς χαρακτήρα και τις Δημοτικές Εταιρείες Ύδρευσης. Να απαλλαγούν οι δήμοι από το ΦΠΑ για τις συναλλαγές τους.
  • Διαγραφή του ανεξόφλητου υπολοίπου των δανείων των ΟΤΑ από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων κατόπιν σχετικής νομοθετικής ρύθμισης.
  • Ουσιαστική αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την πολιτική προστασία, φορολογώντας το μεγάλο κεφάλαιο.
  • Να δοθεί έκτακτη γενναία χρηματοδότηση για την αποκατάσταση της δημοτικής οδοποϊίας που έχει μετατραπεί σε βομβαρδισμένο τοπίο από τη διέλευση των δικτύων των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων. Η προνομιακή νομοθεσία έχει προκαλέσει άκρως επικίνδυνες συνθήκες για πεζούς και οχήματα.
  • Κρατική χρηματοδότηση για τους φορείς και τα σωματεία που οργανώνουν αναγκαίες δραστηριότητες στον Πολιτισμό και τον μαζικό αθλητισμό.
  • Έκτακτη χρηματοδότηση των τοπικών δομών για την προστασία των αδέσποτων ζώων και δημιουργία δημόσιου δωρεάν δικτύου περίθαλψης, φροντίδας και εκπαίδευσης, με περιφερειακά και δημοτικά κτηνιατρεία και κλινικές.

Οι εργαζόμενοι στους δήμους δεν είναι αναλώσιμοι. Οι δήμοι αποτελούν πλέον ένα μωσαϊκό εργασιακών σχέσεων, με εργαζόμενους εξαντλημένους από την εντατικοποίηση και την παράταση του εργάσιμου βίου. Επικρατούν συνθήκες εργασιακής ομηρίας και ανασφάλεια, αυξημένα εργατικά ατυχήματα και δυστυχήματα. Η έλλειψη μόνιμου προσωπικού ανοίγει το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών και τις συμβάσεις με εταιρείες που πληρώνουμε πανάκριβα για στοιχειώδεις παροχές.

Απαιτούμε:

  • Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού σύμφωνα με τις ανάγκες των δήμων, με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων.
  • Σύνταξη στα 60 για τους άνδρες και στα 55 για τις γυναίκες, με 5 χρόνια νωρίτερα για τα βαρέα και ανθυγιεινά. Λέμε όχι στο απαίσχυντο ιδεολόγημα περί αύξησης του προσδόκιμου επιβίωσης.
  • Κατάργηση της διάταξης του ν. Βορίδη και ανάκληση όλων των διώξεων.
  • Όχι στην εκχώρηση των αρμοδιοτήτων της πολεοδομίας στο Κτηματολόγιο. Λειτουργία των ΥΔΟΜ με ευθύνη του κεντρικού κράτους. Η διαχείριση των υποθέσεων και οι διαδικασίες να γίνονται λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της κάθε περιοχής.  Άμεσα, νέες και επαρκείς σε αριθμό προσλήψεις μηχανικών ΠΕ και ΤΕ, όλων των ειδικοτήτων καθώς και του λοιπού αναγκαίου προσωπικού όλων των εμπλεκομένων κλάδων, με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας.

Το τεχνικό πρόγραμμα κάθε δήμου απαιτείται να υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες. Δημοτικές υποδομές, σχολικά κτίρια και κτίρια που στεγάζουν βρεφονηπιακούς σταθμούς χρόνια τώρα δε συντηρούνται με βάση τις ανάγκες με αποτέλεσμα να προκαλούνται φθορές και ατυχήματα. Σε μια σεισμογενή περιοχή όπως η χώρα μας δεν έχουν γίνει ουσιαστικοί δευτεροβάθμιοι και τριτοβάθμιοι έλεγχοι και παρεμβάσεις θωράκισης.

Απαιτούμε:

  • Ουσιαστικό ολοκληρωμένο πρόγραμμα τεχνικών έργων με χρηματοδότηση από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους, χωρίς ΣΔΙΤ και συμβάσεις παραχώρησης, για να συντηρηθούν υποδομές (δημοτικά και σχολικά κτίρια, οδικό δίκτυο κ.ά.), για να φτιαχτούν νέα σχολικά κτίρια και υποδομές προσχολικής και ειδικής αγωγής που θα είναι φιλικά σε ΑμΕΑ, υποδομές αθλητισμού και πολιτισμού με βάση τις σύγχρονες τεχνολογικές και επιστημονικές δυνατότητες.
  • Άμεση νομοθέτηση για την νομιμοποίηση/τακτοποίηση και κτηματογράφηση όλης της δημόσιας περιουσίας χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
  • Αξιοποίηση κάθε ελεύθερου χώρου ως κοινόχρηστου για πράσινο και λαϊκές υποδομές, χωρίς ανταποδοτικότητα .

Η διαχείριση των απορριμμάτων και του περιβάλλοντος συνολικά δεν είναι λάφυρο για τους ιδιώτες. Οι δήμοι νομιμοποίησαν τη μπίζνα της «πράσινης ανάπτυξης», τις «αμαρτωλές» αγορές των «σπιτιών ανακύκλωσης», στήριξαν Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια τα οποία αντανακλούν το σχεδιασμού του κεφαλαίου στο χώρο, άνοιξαν τις πύλες για την ιδιωτικοποίηση ελεύθερων χώρων και δασικών οικοσυστημάτων. Τώρα καλούνται να βάλουν πλάτη για τη δημιουργία μονάδων καρκινογόνας καύσης.

Απαιτούμε:

  • Απόσυρση του κυβερνητικού σχεδίου για τις 6 μονάδες καρκινογόνας καύσης απορριμμάτων, των Περιφερειακών και Εθνικού Σχεδιασμού για τα Απορρίμματα. Με βάση τα σημερινά δεδομένα, ιεραρχούμε ένα μείγμα μεθόδων και τεχνικών στην επεξεργασία των απορριμμάτων με επίκεντρο την ουσιαστική ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή ανακυκλώσιμων υλικών και βιοαποβλήτων και με δραστικό περιορισμό της υγειονομικής ταφής. Να αποσυρθούν τα ισχύοντα Περιφερειακά Σχέδια Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) και τα νέα να εκπονηθούν με βάση τους άξονες του παραπάνω πλαισίου.
  • Να κλείσει το αίσχος του ΧΥΤΑ Φυλής, να αποκατασταθεί περιβαλλοντικά η περιοχή, να ενισχυθεί η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και να δοθεί στη δημοσιότητα η επιδημιολογική μελέτη που έχει πραγματοποιηθεί. Να μην έχουμε άλλα τέτοια εγκλήματα σε όλη τη χώρα. Διαχείριση των απορριμμάτων με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες, με σεβασμό στο περιβάλλον, τη δημόσια υγεία, τους φυσικούς πόρους και όχι με κριτήριο την επιχειρηματική κερδοφορία.
  • Να μην συγχωνευθούν οι ΔΕΥΑ και να δοθεί έκτακτη οικονομική ενίσχυση για την αύξηση του ενεργειακού κόστους. Να καταργηθεί η ρήτρα αναπροσαρμογής και να ενταχθούν οι Δ.Ε.Υ.Α. στους δικαιούχους μειωμένου ΕΤΜΕΑΡ. Κατάργηση της νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εδραιώνει την επιχειρηματική λειτουργία στο νερό. Φτηνό, ελεγμένο, ποιοτικό νερό για τον λαό.
  • Δημόσια, δωρεάν και αξιόπιστα μέσα μαζικής μετακίνησης που θα συμβάλλουν στον περιορισμό χρήσης ιδιωτικών οχημάτων που επιβαρύνουν το κυκλοφοριακό χάος. Ανάπτυξη ολοκληρωμένων συγκοινωνιακών μελετών.
  • Να εκπονηθεί ολοκληρωμένος, ουσιαστικός, επιστημονικός σχεδιασμός συνδυαστικής αποτίμησης για το σύνολο των κινδύνων, φυσικών και τεχνολογικών, με κριτήριο την προστασία του λαού και του περιβάλλοντος, με ευθύνη και χρηματοδότηση του κράτους.

Τα οξυμένα κοινωνικά προβλήματα θα εντείνονται σε ένα σύστημα που σαπίζει. Ο στόχος της «κοινωνικής συνοχής» σημαίνει ζωή με επιδόματα, ανακύκλωση της ανεργίας, απαιτεί τη σιωπή της νεολαίας και του λαού μας, δεν θέλει και δεν μπορεί να χτυπήσει τις αιτίες που γεννούν τα προβλήματα που ταλανίζουν τη μεγάλη λαϊκή πλειοψηφία. Πρέπει τώρα να ενισχυθούν οι κοινωνικές υπηρεσίες των δήμων που λειτουργούν με λιγοστό προσωπικό, στη λογική της διαχείρισης των συνεπειών και της αύξησης της καταστολής. Δεν είναι τυχαία αναβαθμισμένος ο ρόλος  της δημοτικής αστυνομίας και η διεύρυνση της ηλεκτρονικής παρακολούθησης.

Διεκδικούμε:

  • Πλήρη κάλυψη της χρηματοδότησης όλων των κοινωνικών δομών από τον κρατικό προϋπολογισμό μετά την λήξη των προγραμμάτων ΕΣΠΑ και μονιμοποίηση των εργαζόμενων σε αυτές.
  • Οργάνωση παροχής ολοκληρωμένου διατροφικού προγράμματος σε όλα τα σχολεία με την αξιοποίηση των υποδομών σε κυλικεία και πρόσληψη ειδικού προσωπικού με ευθύνη του υπουργείου παιδείας.
  • Ενίσχυση με προσωπικό των κοινωνικών δομών για τη φτώχεια, την τοξικοεξάρτηση, την ενδοοικογενειακή βία, τη στήριξη των εφήβων, των ΑμεΑ και της γ ηλικίας στο πλαίσιο ενός ενιαίου ολοκληρωμένου συστήματος του δημόσιου συστήματος υγείας και πρόνοιας, το οποίο θα μελετά και θα σχεδιάζει την πρόληψη και την κάλυψη έγκαιρα των πραγματικών αναγκών σε όλη τη επικράτεια και υπό την αιγίδα του οποίου θα λειτουργούν όλες οι τοπικές δομές.
  • Πρόγραμμα λαϊκής, ασφαλούς, σύγχρονης κατοικίας για τα νέα ζευγάρια. Εξασφάλιση δωρεάν στέγης για κάθε νέο δημοτικό υπάλληλο, εκπαιδευτικό και υγειονομικό που υπηρετεί μακριά από τον τόπο καταγωγής του με προτεραιότητα την ηπειρωτική και νησιωτική χώρα. Ολοκληρωμένο πρόγραμμα απαλλοτριώσεων και για την εξασφάλιση νέων εργατικών κατοικιών.

Η ελπίδα βρίσκεται στη συμπαράταξη με το οργανωμένο κίνημα, στο δρόμο του αγώνα και της διεκδίκησης για όλα αυτά που μας αξίζουν και μας στερούν, μέχρι τα όνειρα να πάρουν εκδίκηση.

 

 

 

Συνοπτικά

  • Το συνέδριο της ΚΕΔΕ στην Αλεξανδρούπολη έκλεισε με έντονες αντιπαραθέσεις και δραματική ψηφοφορία, αναδεικνύοντας την κρίση στη Τοπική Αυτοδιοίκηση. Οι Δήμοι ζητούν από την κυβέρνηση την πλήρη εφαρμογή του Ν. 3852/2010 και την αποδοχή παρακρατηθέντων πόρων. Η κατάσταση επιδεινώνεται με την υποβάθμιση των Δήμων και την έλλειψη πόρων και αρμοδιοτήτων, οδηγώντας σε σχεδιασμό κινητοποιήσεων. Η ΚΕΔΕ προγραμματίζει ενέργειες για να διεκδικήσει τα αιτήματα των Δήμων, απορρίπτοντας την πολιτική υποβάθμισής τους.

Σχολίασε εδώ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ