Την έντονη αγανάκτηση και ανησυχία του εκφράζει ο Δήμαρχος της Ηρωικής Νήσου Κάσου, Μιχάλης Ερωτόκριτος, με επιστολή του προς τους βουλευτές Δωδεκανήσου, σχετικά με την «τραγική κατάσταση» που επικρατεί στις υπηρεσίες υγείας του νησιού.
Όπως τονίζει, πάρα τις επανειλημμένες εκκλήσεις και ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, «το αρμόδιο Υπουργείο παραμένει αδιάφορο».
Αφορμή αποτέλεσε πρόσφατο περιστατικό, όπου ασθενής 54 ετών έχασε την ζωή της κατά τη διάρκεια αεροδιακομιδής, η οποία καθυστέρησε για ώρες, καθώς το ελικόπτερο στάλθηκε από την Αθήνα.
Όπως σημειώνει ο Δήμαρχος, «βέβαια δεν υποστηρίζουμε ότι η άμεση διακομιδή της θα είχε αίσιο αποτέλεσμα αλλά πρέπει να εξαντλούμε και την τελευταία ευκαιρία και ελπίδες που έχει στο δικαίωμα της ζωής».
Το Πολυδύναμο Περιφερειακό Ιατρείο Κάσου λειτουργεί με έναν μόνο αγροτικό ιατρό για περίπου 1.200 κατοίκους τον χειμώνα και πάνω από 4.000 το καλοκαίρι. Δεν υπάρχει νοσηλεύτρια, χειριστής ακτινολογικών μηχανημάτων και παρασκευαστής μικροβιολογικών εργαστηρίων, ενώ οι διακομιδές γίνονται χωρίς τη συνοδεία γιατρού.
Ο Δήμος της Ηρωικής Νήσου Κάσου ζητά μεταξύ άλλων:
Α) Την επαρκή στελέχωση του ιατρείου με γιατρό ειδικότητας και επιπλέον γιατρό υπαίθρου (αγροτικό) καθώς και την τοποθέτηση μιας νοσηλεύτριας. Θέσπιση επιπλέον οικονομικών κινήτρων από την Κυβέρνηση για την προσέλκυση τους .
Β) Τον τρόπο αλλαγής της λειτουργίας του συστήματος διακομιδών με την άμεση αεροδιακομιδή του ασθενή στην κοντινότερη οργανωμένη δομή υγείας
Γ) Στα πλαίσια της νησιωτικότητας και του δικαιώματος της πρόσβασης σε ίσες υπηρεσίες υγείας που είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο να ικανοποιηθούν άμεσα τα παραπάνω αιτήματα μας που αποτελούν άλλωστε και αιτήματα όλων σχεδόν των μικρών ακριτικών νησιών της χώρας .
Επίσης ο Δήμος Κάσου απέστειλε επιστολή διαμαρτυρίας στον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής Βασίλη Κικίλια μεταφέροντας τη διαμαρτυρία των κατοίκων για την παύση λειτουργίας της δρομολογιακής γραμμής Νο. 38 από Η.Ν. Κάσο προς Κάρπαθο και Σητεία, με επιστροφή.
Επισημαίνεται πως με βάση επιστολή της η πλοιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου ΚΑΣΟΣ ΠΡΙΝΣΕΣ, διαπιστώνει ότι το νησί από 01 Νοεμβρίου 2025 δεν θα εξυπηρετείται από το εν λόγω πλοίο.
Σύμφωνα με την σχετική ενημέρωση: «Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ως αρμόδιο οφείλει να μεριμνήσει άμεσα ώστε να επαναλειτουργήσει η δρομολογιακή γραμμή Η.Ν. Κάσου – Πηγάδια Καρπάθου με επιστροφή, καθώς και Η.Ν. Κάσου – Σητεία με επιστροφή.
Το πλοίο ΚΑΣΟΣ ΠΡΙΝΣΕΣ εκτελούσε τα δρομολόγιά του κανονικά στις εν λόγω γραμμές και εξυπηρετούσε πάντοτε τις υποχρεώσεις του ως ανάδοχος δημόσιας υπηρεσίας, σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης. Το πρόβλημα δημιουργήθηκε από τη μέρα που έληξε η απευθείας ανάθεση που του είχε δοθεί μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2025, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί εγκαίρως νέα διαδικασία ανάθεσης.
Η Κάσος, ως απομακρυσμένο νησί με περιορισμένες συγκοινωνιακές δυνατότητες, εξαρτάται από την απρόσκοπτη λειτουργία της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την Κάρπαθο και τη Σητεία. Η συγκεκριμένη δρομολογιακή γραμμή είναι απολύτως απαραίτητη, διότι η Κάρπαθος αποτελεί το διοικητικό και λειτουργικό κέντρο της Επαρχίας Καρπάθου – Η.Ν. Κάσου, όπου εδρεύουν όλες οι δημόσιες υπηρεσίες, οι τράπεζες, οι γιατροί και το νοσοκομείο.
Επιπλέον, μέσω των πλοίων της τοπικής γραμμής Νο. 38 εξασφαλίζεται ανταπόκριση με τις αεροπορικές συνδέσεις μέσω των διεθνών αεροδρομίων Καρπάθου και Σητείας, γεγονός που επιτρέπει την καθημερινή μετακίνηση και αυθημερόν επιστροφή των συμπολιτών μας. Είναι επομένως απαραίτητη η άμεση επαναλειτουργία της δρομολογιακής γραμμής.
Σημαντικός λόγος επαναλειτουργίας της συγκεκριμένης γραμμής είναι ο ρόλος και η ασφάλεια που παρείχε το συγκεκριμένο πλοίο, το οποίο εκτελούσε διακομιδές ασθενών (Ε.Κ.Α.Β.) προς τα νοσοκομεία Καρπάθου, Σητείας και Ρόδου, ακόμη και υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του διαγωνισμού δημόσιας υπηρεσίας της 20ής Μαρτίου 2025, προκρίθηκε η εταιρεία ΕΝΤΕΡ ΦΕΡΡΙΣ με το πλοίο Ε/Γ-Δ/Ρ ΣΟΥΡΗ Ν.Χ. 256, ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει ανάθεση σε ανάδοχο, παρότι υπήρξε μειοδότης, με μοναδικό κριτήριο πρόκρισης την ηλικία του πλοίου, όπως προβλέπεται από την προκήρυξη του ΥΝΑΝΠ.
Επιπλέον, στις 20 Οκτωβρίου 2025, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανάρτησε πρόσκληση σύναψης σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών, μεταξύ των οποίων και η γραμμή Νο. 38, όπου υπήρξαν δύο ενδιαφερόμενοι».
Την ίδια ώρα οι κάτοικοι πραγματοποίησαν χθες και σήμερα κινητοποιήσεις εκφράζοντας την έντονη αγανάκτησή τους για την απαράδεκτη όπως τη χαρακτηρίζουν απόφαση αλλαγής της ακτοπλοϊκής γραμμής που μας εξυπηρετούσε επί 14 συνεχόμενα χρόνια με συνέπεια, ασφάλεια και ανθρωπιά.