ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ο δήμαρχος Ρόδου και το Λιμενικό Ταμείο βάζουν τάξη στο «χάος» της μαρίνας Μανδρακίου

Αύξηση τελών ελλιμενισμού αποφάσισε το Λιμενικό Ταμείο, στοχεύοντας στην αναβάθμιση της μαρίνας Μανδρακίου και την επίλυση χρόνιων προβλημάτων.

Ο δήμαρχος Ρόδου, Αλέξανδρος Κολιάδης, και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου αποφάσισαν να βάλουν τάξη στη μαρίνα Μανδρακίου, αυξάνοντας τα τέλη ελλιμενισμού, προκαλώντας αντιδράσεις από τους επιχειρηματίες. Οι αυξήσεις, που φτάνουν έως και 270% για μεγάλα σκάφη, θεωρούνται απαραίτητες για την οικονομική βιωσιμότητα της μαρίνας, ενώ οι επιχειρηματίες ζητούν πρώτα τη βελτίωση των υποδομών.

Η συνάντηση του δημάρχου με τους επαγγελματίες αποκάλυψε την ανάγκη για σαφείς κανόνες λειτουργίας και καλύτερη διαχείριση του χώρου, με συμφωνία για περαιτέρω συζητήσεις. Παράλληλα, τονίστηκε η σημασία της αναβάθμισης των υπηρεσιών και της διαφοροποίησης της τιμολογιακής πολιτικής για ντόπιους και επισκέπτες, ενώ εκφράστηκε ανησυχία για το ιδιοκτησιακό καθεστώς που παρεμποδίζει τα έργα ανάπτυξης.

Διαβάστε αναλυτικά

Τέλος στο «χάος» που επικρατεί εδώ και τριάντα χρόνια περίπου στον χώρο της μαρίνας Μανδρακίου, είναι αποφασισμένος να βάλει ο δήμαρχος, Αλέξανδρος Κολιάδης και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου (Λ.Τ.) και αυτό «σηματοδοτεί» η απόφαση που πήρε χθες η διοίκησή του να αυξήσει τις τιμές στα τέλη ελλιμενισμού!

Επιχειρηματίες από τα ημερόπλοια συγκεντρώθηκαν χθες, λίγο μετά τις 10:00 το πρωί, στο τουριστικό λιμάνι της Ρόδου, έξω από τα γραφεία του Λ.Τ., θέλοντας να εκφράσουν την ανησυχία τους ή την αντίθεσή τους, για την απόφαση που λάμβανε εκείνη την ώρα η διοίκησή του, που συνεδρίαζε μέσα.

Μετά από μία ώρα περίπου κατέφθασε και ο δήμαρχος, Αλέξανδρος Κολιάδης, ο οποίος έμεινε αρκετά με τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στη μαρίνα Μανδρακίου και συζήτησε μαζί τους σε καλό κλίμα, παρά τις διαφωνίες και τη δυσπιστία που εξέφρασαν σε κάποια ζητήματα-κάποιες στιγμές ανέβηκαν και οι τόνοι.

Οι επιχειρηματίες αντιδρούν στις αυξήσεις των τιμών που μπορεί να ξεκινούν από 100% και να φθάνουν μέχρι και 270% για τα μεγάλα σκάφη, και κάποιοι είπαν προς τον δήμαρχο χαρακτηριστικά ότι «πρέπει πρώτα να λειτουργήσει ο χώρος ως μαρίνα και μετά να επιβληθούν τιμές μαρίνας». Ο δήμαρχος ανταπάντησε ότι ο χώρος είναι χαρακτηρισμένος ως τουριστικός λιμένας αλλά δεν λειτουργεί ως τέτοιος «γιατί ο καθένας κάνει ό,τι θέλει», εννοώντας ότι δεν τηρείται ο κανονισμός που λέει, μεταξύ άλλων, ότι η κάθε εταιρεία θα έχει ένα σκάφος.

«Δεν είμαστε εμείς που θα έρθουμε να βάλουμε χέρι στην τσέπη σας και τις δουλειές σας αλλά βλέπουμε μία αντιμετώπιση σε οτιδήποτε θέλουμε να κάνουμε, μία αντίσταση σε όλες τις πλευρές», τους είπε ο κ. Κολιάδης και εκείνοι του απάντησαν «εμείς είμαστε μαζί σας», εκφράζοντας παράλληλα το παράπονό τους ότι δεν τους κάλεσαν σε συζήτηση.

Στη συνέχεια, ο δήμαρχος περιέγραψε μία κατάσταση «αναρχίας» στον χώρο της μαρίνας, λέγοντας, μεταξύ άλλων, η αποεπιβίβαση γίνεται ό,τι ώρα βολεύει τον καθένα, με τουρίστες, κόσμο, βυτία, μάνικες, τροφοδοσίες, λεωφορεία κ.λπ.. Τους ρώτησε, λοιπόν, γιατί δεν το κάνουν κλιμακωτά ώστε να μην υπάρχει όλη αυτή η επιβάρυνση του οδικού δικτύου, για την οποία ο ίδιος γίνεται αποδέκτης της αγανάκτησης των πολιτών.

Ειδικότερα, για τα λεωφορεία που μεταφέρουν τους επισκέπτες εκεί, ο κ. Κολιάδης είπε χαρακτηριστικά ότι δεν μπορεί στις 9:00 και στις 10:00 το πρωί να είναι «πενήντα λεωφορεία κάτω». Για τον λόγο αυτό, τους πρότειναν κάποια ημερόπλοια να μεταφερθούν στο λιμάνι, ωστόσο αρνούνται, λέγοντας ότι «θα καταστραφούμε». Σχετικά με την αλλαγή της ώρας, του είπαν ότι «δεν βγαίνουν οι εκδρομές» και εκείνος τους ρώτησε γιατί δεν μπορεί να γίνεται η τροφοδοσία στις 7:00 το πρωί.

Ο δήμαρχος… είπε «τον πόνο του» προς τους επιχειρηματίες, τονίζοντας ιδιαίτερα την κατάσταση που δημιουργείται με τα βυτία, και τους ρώτησε ποιος θα φέρει την ευθύνη για το οτιδήποτε. Τους ρώτησε ακόμη αν γνωρίζουν τι γίνεται με τα σκουπίδια στο Μανδράκι όταν σχολάνε και «τρέχει» ο δήμος να τα μαζέψει. Πάντως, οι ίδιοι δεν το δέχονται αυτό, λέγοντας ότι δεν είναι εκείνοι που το κάνουν, με τον δήμαρχο πάντως να επιμένει, λέγοντας ότι έχει και φωτογραφικό υλικό. Για τα λεωφορεία ο κ. Βαγιανάκης τούς ρώτησε γιατί πρέπει να περιμένουν μία και δύο ώρες στον συγκεκριμένο χώρο και δεν μπορεί να έρχονται εκεί από την Ακαντιά μετά από συνεννόηση, για να φέρνουν τους τουρίστες για τις εκδρομές.

Εκείνο που τους ζήτησε, λοιπόν, ο δήμαρχος είναι από κοινού να βάλουν κανόνες λειτουργίας του χώρου: από την τροφοδοσία, μέχρι τα πούλμαν και τα σκουπίδια. Και ο κ. Βαγιανάκης τούς είπε ότι θα έπρεπε να είναι οι πρώτοι που να τους ενδιαφέρει η εικόνα που παρουσιάζει η περιοχή αφού, στην τελική, είναι αυτό που πουλάνε.

Είπαν και για τα κιόσκια οι επιχειρηματίες, μετά τη μείωση του αριθμού τους στην οποία προχώρησε το Λ.Τ., με τον δήμαρχο να τους προτείνει να μπουν όλα μαζί σε ένα χώρο ώστε να είναι ευπρεπής η εικόνα, άνετη για τους επισκέπτες, με τάξη, με air-condtion κ.λπ., όπως γίνεται παντού και αυτός ο χώρος θα μπορούσε να είναι το Νεώριο (σ.σ. το κτήριο που προοριζόταν για γραφεία του Co-Lab).

Πάντως, οι επιχειρηματίες δεν το δέχονται διότι έχει σημασία οι πελάτες τους να βλέπουν το σκάφος για να επιλέγουν ποιο ταιριάζει στις ανάγκες τους (π.χ. οικογένειες με μωρά) αλλά και την εικόνα της μαρίνας Μανδρακίου. Όμως, όπως φάνηκε, και οι ίδιοι επιθυμούν να μπουν κανόνες γιατί όλοι «ξεφεύγουν», όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά, και να αναβαθμιστεί η εικόνα που παρουσιάζουν τα κιόσκια αλλά δεν μπορεί να είναι σε κλειστό χώρο τα εκδοτήρια, όπως ξεκαθάρισαν.

Τελικά, συμφώνησαν ότι στις 12 Νοεμβρίου θα γίνει συνάντηση του δημάρχου με τους εκπροσώπους των ημερόπλοιων οι οποίοι θα του καταθέσουν πρόταση.

Πάντως, κατά τη χθεσινή συζήτηση του δημάρχου με τους επαγγελματίες της μαρίνας αναδείχθηκε, για ακόμα μία φορά, ότι η κατάσταση με το ιδιοκτησιακό καθεστώς της μαρίνας Μανδρακίου λειτουργεί ως ανασταλτικός παράγοντας, ειδικά όταν το Λ.Τ. σχεδιάζει έργα για την επόμενη τριετία.

Η απόφαση

Στη χθεσινή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Λ.Τ., καταρχάς παρουσίασε την εισήγηση ο τεχνικός σύμβουλος στον οποίο το ανέθεσε, κ. Γιάννης Σπανουδάκης, ο οποίος πρότεινε την αύξηση των τιμών ώστε να βγαίνει ο ισολογισμός του Λ.Τ. για την επόμενη 15ετία και βέβαια το κόστος, παραβάλλοντας και τα έσοδα της μαρίνας χωρίς την αύξηση των τιμών.

Διαφοροποιήσεις υπήρξαν στις τοποθετήσεις των μελών του Δ.Σ. καθώς υπήρξε μία μερίδα που επεσήμανε ότι, στα μεγάλα σκάφη, οι αυξήσεις φθάνουν έως και το 250%-300%. Ο σύμβουλος εξήγησε ότι με αυτό που ίσχυε παλιά έπαιζε ρόλο μόνο το μήκος του σκάφους ενώ τώρα λαμβάνεται υπόψη και το πλάτος.

Από την πλευρά του, ο κ. Βαγιανάκης τόνισε ότι οι τιμές στη μαρίνα είναι χαμηλές ακόμα και με τις υπηρεσίες που παρέχει σήμερα, ειδικά για τα σκάφη μέχρι 14-15 μέτρα ενώ από εκεί και μετά «ξεφεύγει». Δεν παρέλειψε, ακόμη, να τονίσει ο πρόεδρος ότι το κόστος λειτουργίας της μαρίνας έχει αυξηθεί, ο πληθωρισμός κ.λπ. ενώ άλλοι υπογράμμισαν ότι «πρέπει να πάμε μπροστά» και να αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες που παρέχει ο χώρος, παρά το γεγονός ότι δεν έχει ξεκαθαρίσει μέχρι σήμερα το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.

Άλλοι έκαναν λόγο για ένα σύνθετο πρόβλημα αφού εκεί ελλιμενίζονται τα ημερόπλοια αλλά και σκάφη αναψυχής. «Πάμε να λύσουμε σε μία ημέρα το πρόβλημα τριάντα ετών», ακούστηκε να λέει κάποιος άλλος ενώ ειπώθηκε ότι θα πρέπει να μπει χρονοδιάγραμμα για τα έργα που θα γίνουν.

«Αργήσαμε» είπε άλλο μέλος ενώ ο πρόεδρος ξεκαθάρισε ότι η κατάσταση δεν μπορεί να μείνει έτσι αλλά «πρέπει να αλλάξει η εικόνα». Κάποιοι πάντως ήταν αρνητικοί απέναντι στην αύξηση για τα μεγάλα σκάφη.

Κάπου εκεί, μέλη της διοίκησης αλλά και ο πρόεδρος τόνισαν ότι θα πρέπει να είναι διαφορετική η τιμολογιακή πολιτική για τους ροδίτες επαγγελματίες σε σχέση με τους επισκέπτες με τα σκάφη αναψυχής που έρχονται για μία ημέρα.

Έτσι, ο κ. Βαγιανάκης, πρότεινε η έκπτωση για τα μεγάλα σκάφη, δηλαδή και τα ημερόπλοια, που ελλιμενίζονται στο χώρο της μαρίνας για μίνιμουμ ένα έτος, να είναι μεγαλύτερη του 15% που πρότεινε ο σύμβουλος, και να φθάνει το γενναίο ποσοστό 30%, κάτι που έγινε αποδεκτό. Μάλιστα, για τα σκάφη αυτά η έκπτωση φθάνει και τα 7.500 ευρώ. Για τα μικρά σκάφη, ο κ. Βαγιανάκης είπε χαρακτηριστικά ότι από 4 ευρώ που ήταν την ημέρα, με την αύξηση πάει στα 8 ευρώ, δηλαδή… ένα καπουτσίνο.

Η εισήγηση

Η εκπόνηση της Κοστολογικής Μελέτης τελών Ελλιμενισμού της μαρίνας «Μανδρακίου» έλαβε υπόψη της τα εξής:

Ανάλυση ανταγωνισμού διαχείρισης μαρίνων στην Ελλάδα.
Ανάλυση Εσόδων μαρίνας.
Ο υπολογισμός της ετήσιας και ημερήσιας τιμής ελλιμενισμού των σκαφών ανά κατηγορία προήλθε από τον υφιστάμενο πίνακα των μέτρων σε κάθε κατηγορία σκαφών από τα στοιχεία που δόθηκαν.

Στη συνέχεια, έγινε η εκτίμηση των πληροτήτων που θα έχει η μαρίνα από σκάφη που έχουν ημερήσια και ετήσια συμβόλαια ελλιμενισμού και από σκάφη που «δένουν» προσωρινά (ημερήσια συμβόλαια) στη μαρίνα.

Ανάλυση Εξόδων Μαρίνας

Από τα στοιχεία και τον υπολογισμό των «εξόδων» των τελευταίων ετών καθώς και το γεγονός ότι η Τ/Υ της μαρίνας Μανδρακίου είχε εκπονήσει ένα εσωτερικό επενδυτικό προ-σχέδιο με τίτλο «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ & ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΛΙΜΕΝΑ», του «Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ν. Δωδεκανήσου – ΔΛΤΝΔ», συνολικού προϋπολογισμού 2 εκατ. ευρώ για την επόμενη τριετία με τις εξής δαπάνες (αρκετές από αυτές είναι υποχρεωτικές σύμφωνα με την Δ/νση Τουριστικών Λιμένων του Υπ. Τουρισμού):

Σύμφωνα επίσης με την σχετική εγκύκλιο εισηγούμεθα την αύξηση των τιμών με στόχο την βιώσιμη ανάπτυξη της μαρίνας «Μανδρακίου» για την επόμενη 15-ετία.

Πηγή; rodiaki.gr

Συνοπτικά

  • Ο δήμαρχος Ρόδου και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο προγραμματίζουν αυξήσεις στα τέλη ελλιμενισμού για τη μαρίνα Μανδρακίου, προκαλώντας αντιδράσεις από επιχειρηματίες.
  • Οι αυξήσεις φτάνουν έως και 270% για μεγάλα σκάφη, με τους επιχειρηματίες να ζητούν πρώτα βελτίωση υποδομών.
  • Αναδείχθηκε η ανάγκη για σαφείς κανόνες λειτουργίας και καλύτερη διαχείριση του χώρου κατά τη διάρκεια συνάντησης με τους επαγγελματίες.
  • Η κατάσταση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της μαρίνας παραμένει ανασταλτικός παράγοντας για μελλοντικά έργα ανάπτυξης.

Σχολίασε εδώ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ