Η ακρίβεια αναμένεται να επηρεάσει τις εορταστικές αγορές των Ελλήνων, όπως δείχνει μελέτη της Klarna, με σχεδόν το 95% των καταναλωτών να δηλώνουν ότι η αύξηση των τιμών επηρεάζει τις αγοραστικές τους αποφάσεις. Οι καταναλωτές σχεδιάζουν να αναζητήσουν πιο οικονομικά προϊόντα, να περιορίσουν τις δαπάνες σε μη απαραίτητα είδη και να επωφεληθούν από προσφορές.
Η πλειονότητα έχει θέσει συγκεκριμένο προϋπολογισμό για τις αγορές, με το μεγαλύτερο ποσοστό να δαπανά από 101 έως 250 ευρώ. Η έρευνα δείχνει ότι οι άνδρες τείνουν να προγραμματίζουν υψηλότερες δαπάνες από τις γυναίκες.
Επιπλέον, οι περισσότεροι καταναλωτές πραγματοποιούν ενδελεχή έρευνα πριν από τις αγορές, χρησιμοποιώντας εργαλεία σύγκρισης τιμών και εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής, όπως το Buy Now, Pay Later. Η online αγορά παραμένει δημοφιλής, ενώ αυξάνεται η πρόθεση χρήσης εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης για εξοικονόμηση χρόνου και καλύτερη αξιοποίηση των προσφορών.
Διαβάστε αναλυτικά
Η συνεχιζόμενη άνοδος των τιμών επηρεάζει σχεδόν κάθε καταναλωτή στις φετινές αγορές της εορταστικής περιόδου, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε τον Νοέμβριο του 2025 η Klarna σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Appinio, με τη συμμετοχή 1.000 Ελλήνων καταναλωτών ηλικίας 18-77 ετών.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το 95,1% των συμμετεχόντων δηλώνουν ότι η αύξηση των τιμών επηρεάζει τον τρόπο που σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν τις φετινές εορταστικές αγορές τους. Αναλυτικά:
- Το 46,9% θα αναζητήσει πιο οικονομικά προϊόντα.
- Το 37,9% θα περιορίσει τις δαπάνες σε μη απαραίτητα είδη.
- Το 31,3% θα αγοράσει μόνο εφόσον υπάρχει προσφορά.
- Το 23% θα οργανώσει καλύτερα το γιορτινό μενού για να αποφύγει τη σπατάλη τροφίμων.
- Το 21% σκοπεύει να αγοράσει λιγότερα δώρα.
Η πλειονότητα των καταναλωτών (50,7%) έχει θέσει εφέτος συγκεκριμένο προϋπολογισμό για τις χριστουγεννιάτικες αγορές, γεγονός που υποδηλώνει αυξημένη ανάγκη για έλεγχο των εξόδων και αποφυγή υπερβάσεων. Συγκεκριμένα:
- Το 6,9% σκοπεύει να ξοδέψει από 1 ευρώ έως 50 ευρώ και το 20,9% προγραμματίζει δαπάνες μεταξύ 51 ευρώ και 100 ευρώ.
- Το μεγαλύτερο ποσοστό, που φτάνει το 39,1%, διαθέτει προϋπολογισμό από 101 ευρώ έως 250 ευρώ, ενώ το 20,1% σχεδιάζει να ξοδέψει από 251 ευρώ έως 500 ευρώ.
- Ένα 7,7% στοχεύει σε δαπάνες από 501 ευρώ έως 1.000 ευρώ, ενώ το 1,6% των καταναλωτών αναφέρει ότι θα ξοδέψει από 1.001 ευρώ έως 2.000 ευρώ.
Παράλληλα, οι άνδρες φαίνεται να προγραμματίζουν υψηλότερες δαπάνες για χριστουγεννιάτικα δώρα, καθώς υπερτερούν στις κατηγορίες 251 ευρώ-2.000 ευρώ, ενώ οι γυναίκες συγκεντρώνουν υψηλότερα ποσοστά στο εύρος 1 ευρώ-250 ευρώ.
Επιπλέον, το 57,8% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι πραγματοποιεί ενδελεχή έρευνα πριν από τις αγορές και το 51,4% ότι παρακολουθεί συστηματικά όλες τις δαπάνες του, με ένα 9,4% να χρησιμοποιεί εφαρμογές προϋπολογισμού. Η ανάγκη για μεγαλύτερη διαφάνεια στον τρόπο που κατανέμονται τα χρήματα συνδέεται άμεσα με την οικονομική πίεση και την επιθυμία για καλύτερη αξιοποίηση του διαθέσιμου budget.
Το χρονοδιάγραμμα των φετινών εορταστικών αγορών εμφανίζει σημαντική διασπορά, με μέρος των καταναλωτών να επισπεύδει τις αγορές του. Το 12,2% ξεκινά ήδη από τις πρώτες δύο εβδομάδες του Νοεμβρίου, ενώ το 31% ακολουθεί στο δεύτερο μισό του μήνα. Η πλειονότητα, σε ποσοστό 36,8%, προτιμά να πραγματοποιεί τις αγορές της στις αρχές Δεκεμβρίου, ενώ ένα 14,8% αναβάλλει τις αποφάσεις του για τις δύο τελευταίες εβδομάδες του Δεκεμβρίου.
Οι τεχνολογικές λύσεις που διευκολύνουν την έρευνα και τον προγραμματισμό των αγορών ενισχύονται διαρκώς, όπως και οι εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής. Συγκεκριμένα, περισσότερο από το 27% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι το τελευταίο δωδεκάμηνο έχει χρησιμοποιήσει υπηρεσίες Buy Now, Pay Later, όπως την πληρωμή σε τρεις άτοκες δόσεις της Klarna για αγορές δώρων. Παράλληλα, οι καταναλωτές υιοθετούν μία σειρά από έξυπνες πρακτικές προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα και να μεγιστοποιήσουν την αξία των εορταστικών αγορών τους. Οι πιο συνηθισμένες προσεγγίσεις περιλαμβάνουν αγορές κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων (52,9%), εργαλεία σύγκρισης τιμών (39,4%), προγράμματα ανταμοιβής (36,5%), κουπόνια (31,6%) και προγράμματα επιστροφής χρημάτων (27,1%).
Η online αναζήτηση και αγορά εξακολουθεί να αποτελεί την κυρίαρχη επιλογή, με το 51,2% να δηλώνει ότι αναζητά και αγοράζει προϊόντα online. Ένα 25,3% υιοθετεί υβριδική συμπεριφορά, πραγματοποιώντας την έρευνα online αλλά ολοκληρώνοντας την αγορά σε φυσικό κατάστημα, ενώ το 20,8% εξακολουθεί να προτιμά τις παραδοσιακές αγορές αποκλειστικά σε καταστήματα.
Το 42,4% των καταναλωτών δηλώνει ότι θα εξέταζε το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης για τις χριστουγεννιάτικες αγορές του, αξιοποιώντας δυνατότητες όπως ευκολότερη σύγκριση τιμών, εντοπισμό προσφορών, εξοικονόμηση χρόνου και προσωποποιημένες προτάσεις δώρων. Η πρόθεση υιοθέτησης είναι υψηλότερη στις ηλικίες 25-34, ενώ ακολουθούν οι ηλικιακές ομάδες 18-24 και 35-44, επιβεβαιώνοντας ότι οι νεότεροι καταναλωτές βρίσκονται στην πρώτη γραμμή υιοθέτησης και αξιοποίησης των νέων τεχνολογικών εργαλείων.
Συνοπτικά
- Η ακρίβεια επηρεάζει σχεδόν το 95% των Ελλήνων καταναλωτών στις εορταστικές αγορές τους, με πολλούς να αναζητούν οικονομικότερα προϊόντα.
- Η πλειονότητα των καταναλωτών θέτει συγκεκριμένο προϋπολογισμό, με το μεγαλύτερο ποσοστό να δαπανά από 101 έως 250 ευρώ.
- Πολλοί καταναλωτές πραγματοποιούν έρευνα πριν τις αγορές, χρησιμοποιώντας εργαλεία σύγκρισης και εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής.
- Η online αγορά είναι η δημοφιλέστερη επιλογή, με αυξανόμενη πρόθεση χρήσης εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης για καλύτερη αξιοποίηση προσφορών.