Η Μύκονος και η Σαντορίνη, δύο από τους πιο εμβληματικούς τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας, αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις λόγω της πτώσης των επισκεπτών και των φαινομένων αισχροκέρδειας. Οι επιχειρηματίες στα νησιά περιμένουν στήριξη από την πολιτεία χωρίς να επενδύουν, ενώ η αύξηση του υπερτουρισμού και οι σεισμοί έχουν απομακρύνει επισκέπτες.
Η ανάγκη για στοχευμένες δράσεις και workshops προβάλλεται ως λύση για την ανάκαμψη, ενώ οι γεωπολιτικές εντάσεις τρομάζουν τους τουρίστες, κυρίως από τη Βόρεια Αμερική. Παρά την αύξηση των αεροπορικών θέσεων, οι τουρίστες παραμένουν λιγότερες ημέρες, επηρεάζοντας τα έσοδα, με άλλους προορισμούς όπως η Κρήτη και η Ρόδος να κερδίζουν έδαφος.
Οι Έλληνες τουρίστες προτιμούν εναλλακτικές επιλογές και βραχυχρόνιες μισθώσεις, αποφεύγοντας τα υψηλά ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Διαβάστε αναλυτικά
Επί ξηρού ακμής βρίσκονται δύο κορυφαίοι και συνάμα πασίγνωστοι τουριστικοί προορισμοί της χώρας μας, δύο νησιά που αποτελούν θεμέλιο για τον λεγόμενο τουρισμό πολυτελείας της Ελλάδας.
Η συρρίκνωση των μεγεθών της Μυκόνου και της Σαντορίνης για ακόμη μία χρονιά προβληματίζει.
Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ γνωρίζουν ότι οι επιχειρηματίες των συγκεκριμένων νησιών τα περιμένουν όλα από την πολιτεία, δεν επενδύουν πέραν της μονάδας τους και πιστεύουν ότι ο Θεός είναι μεγάλος! Ο Θεός είναι αλήθεια ότι έχει ευλογήσει την Ελλάδα.
Όμως πρόκειται για προορισμούς που έχουν δυσφημιστεί τελευταία από τα περιστατικά αισχροκέρδειας, που έχουν εμφιλοχωρήσει σε πολλά εστιατόρια και ξενοδοχεία, κυρίως στο «Νησί των Ανέμων», καθώς και από το φαινόμενο του υπερτουρισμού που παρατηρείται εξαιτίας της κρουαζιέρας 1-2 μήνες το καλοκαίρι με προμετωπίδα εδώ τη Σαντορίνη.
Βέβαια, ειδικά η Σαντορίνη όφειλε να προβεί σε κινήσεις ουσίας με workshops και στοχευμένες δράσεις λόγω των σεισμών του περασμένου Φεβρουαρίου που απομάκρυναν δυνητικούς επισκέπτες από όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου.
Παρακαταθήκη προβολής και προώθησης προορισμών αποτελούν οι διοργανώσεις B2B συναντήσεων με τουριστικούς πράκτορες και Tour Operators, workshops που δύνανται μέσω απευθείας επαφών να αναδείξουν το νέο προφίλ των κατά τα άλλα πασίγνωστων προορισμών. Αυτή είναι και η λυδία λίθος για την ανάκαμψη προορισμών.
Για τις τοπικές αρχές, τους αυτάρεσκους άρχοντες που λειτουργούν ως δοκησίσοφοι που κομπορρημονούν, επιλέγοντας ορισμένες δράσεις άμεσης προβολής που αποδεδειγμένα είναι ανούσιες τα λόγια είναι περιττά.
Είναι κοινότοπο ότι η πλειονότητα των επαγγελματιών του τουρισμού σήμερα «ισορροπεί στη δοκό» και όχι μόνο στα νησιά.
Και τούτο διότι τα τύμπανα του πολέμου που χτυπούν στην ευρύτερη περιοχή, αναμφίλεκτα αποθαρρύνουν αρκετούς τουρίστες κυρίως από τη Βόρεια Αμερική, που βλέπουν στο χάρτη την εγγύτητα του ελληνικού προορισμού με την διακεκαυμένη περιοχή της Μέσης Ανατολής. Το πυρακτωμένο κομμάτι της γης, που για ακόμη μία φορά φλέγεται και ευχή όλων, τα ανά τον κόσμο ειρηνοποιά «συστήματα πυρόσβεσης» να λειτουργήσουν άμεσα, προκειμένου να σβηστεί το πάθος και να επικρατήσει η λογική.
Είναι σαφές ότι προς ώρας φαίνεται εύλογα να απομειώνεται για την Ελλάδα η ισχυρή αγορά του Ισραήλ, ενώ μη προβλέψιμη είναι και η αραβική αγορά.
Η αλήθεια είναι ότι δεν μπορεί η Ελλάδα να πραγματοποιεί κάθε σεζόν μια τουριστική χρονιά ρεκόρ. Μολονότι οι αεροπορικές θέσεις που έχουν κλειστεί για φέτος από το εξωτερικό είναι περισσότερες κατά 5% περίπου, βλέπουμε ότι οι τουρίστες απομειώνουν τη διάρκεια παραμονής τους, γεγονός που προκαλεί καθίζηση στα προσδοκώμενα έσοδα. Η Αττική, η Κρήτη και η Ρόδος δείχνουν να κερδίζουν το 2025 σε σχέση με τους υπόλοιπους προορισμούς, ενώ περιοχές όπως η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη δείχνουν ότι μπορούν να διαβούν το Ρουβίκωνα της τουριστικής απομόνωσης.
Ο Έλληνας τουρίστας που συνθέτει, εν χορδαίς και οργάνοις, τον καμβά του λεγόμενου ελληνικού καλοκαιριού τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, και φέτος θα προτιμήσει το εξοχικό του, κοινωνικά προγράμματα, καθώς και λύσεις βραχυχρόνιας μίσθωσης. Τα ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια των τελευταίων ετών αποθαρρύνουν το ταξίδι στα νησιά, η δε κακή συνήθεια να κλείνει τις διακοπές του την τελευταία στιγμή, «απομακρύνει» το μέσο Έλληνα από την πιθανότητα εύρεσης ενός δωματίου σε καλό ξενοδοχείο.
Κι όμως υπάρχουν ευκαιρίες αν ψάξεις σήμερα, προσφορές που δύνασαι να πετύχεις, σηκώνοντας το τηλέφωνο και επικοινωνήσεις άμεσα με το ξενοδοχείο. Πλεονέκτημα οι ηπειρωτικοί προορισμοί, που γλιτώνεις το ακτοπλοϊκό εισιτήριο και αναντίρρητα απολαμβάνεις καλύτερες γαστριμαργικές απολαύσεις.
Συνοπτικά
- Η Μύκονος και η Σαντορίνη αντιμετωπίζουν πτώση επισκεπτών και αισχροκέρδεια, επηρεάζοντας την τουριστική τους εικόνα.
- Οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι σεισμοί απομακρύνουν τουρίστες, κυρίως από τη Βόρεια Αμερική.
- Η αύξηση των αεροπορικών θέσεων δεν αντισταθμίζει τη μείωση της διάρκειας παραμονής των τουριστών, επηρεάζοντας τα έσοδα.
- Οι Έλληνες τουρίστες προτιμούν εναλλακτικές επιλογές και βραχυχρόνιες μισθώσεις λόγω των υψηλών ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.