ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Κομισιόν: Στο εδώλιο η Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ε.Ε. για τη φορολόγηση και ταξινόμηση οχημάτων

Η Κομισιόν παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ε.Ε. λόγω ασυμβατότητας των κανόνων φορολόγησης και ταξινόμησης οχημάτων με το ευρωπαϊκό δίκαιο.

Συγκεκριμένα, η ελληνική νομοθεσία επιβάλλει υψηλότερο τέλος ταξινόμησης για μεταχειρισμένα εισαγόμενα αυτοκίνητα σε σύγκριση με τα εγχώρια, ενώ επιβάλλει και περιβαλλοντικό φόρο μόνο σε ορισμένα εισαγόμενα οχήματα. Η Επιτροπή θεωρεί ότι αυτές οι πρακτικές περιορίζουν την ελεύθερη κυκλοφορία εμπορευμάτων στην Ε.Ε., κάτι που παραβιάζει τα άρθρα 34 και 110 της ΣΛΕΕ.

Παρά τις προειδοποιήσεις της Κομισιόν, οι ελληνικές αρχές δεν έχουν λάβει επαρκή μέτρα για τη διόρθωση της κατάστασης.

Διαβάστε παρακάτω

Στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης παραπέμπει την Ελλάδα η Κομισιόν επειδή δεν τροποποίησε τους κανόνες της σχετικά με την ταξινόμηση και τη φορολόγηση των αυτοκινήτων. Το ελληνικό τέλος ταξινόμησης, το οποίο επιβάλλεται σε όλα τα οχήματα, είναι υψηλότερο για ορισμένες κατηγορίες μεταχειρισμένων οχημάτων που αγοράζονται σε άλλες χώρες της ΕΕ απ’ ό,τι για ομοειδή εγχώρια μεταχειρισμένα οχήματα. Επιπλέον, ο ελληνικός περιβαλλοντικός φόρος επιβάλλεται μόνο σε εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα ορισμένων κατηγοριών και όχι σε εγχώρια οχήματα των αντίστοιχων κατηγοριών. Η Επιτροπή θεωρεί ότι η ελληνική νομοθεσία δεν είναι συμβατή με το άρθρο 110 της ΣΛΕΕ, δεδομένου ότι τα εγχώρια οχήματα υπόκεινται σε χαμηλότερη φορολόγηση σε σύγκριση με οχήματα από άλλες χώρες της ΕΕ.

Επιπλέον, η Ελλάδα απαγορεύει την ταξινόμηση ορισμένων μεταχειρισμένων οχημάτων που μεταφέρονται από άλλες χώρες της ΕΕ, χωρίς να επιβάλλει παρόμοια απαγόρευση στις αντίστοιχες κατηγορίες εγχώριων οχημάτων. Πρόκειται για σαφή περιορισμό της ελεύθερης κυκλοφορίας των εμπορευμάτων, ο οποίος αντίκειται στα άρθρα 34 και 36 της ΣΛΕΕ. Η Επιτροπή απέστειλε στην Ελλάδα προειδοποιητική επιστολή τον Σεπτέμβριο του 2021, συμπληρωματική προειδοποιητική επιστολή τον Ιούνιο του 2023 και αιτιολογημένη γνώμη τον Μάιο του 2024, ζητώντας από τις ελληνικές αρχές να διορθώσουν το ασυμβίβαστο των ελληνικών κανόνων με το δίκαιο της Ένωσης. Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι προσπάθειες που έχουν κάνει μέχρι σήμερα οι αρχές είναι ανεπαρκείς και, για τον λόγο αυτό, παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ιστορικό

Έπειτα από νομοθετικές αλλαγές που θεσπίστηκαν στην Ελλάδα από το 2020, το ποσό του τέλους ταξινόμησης για εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα υπερβαίνει σε ορισμένες περιπτώσεις το ποσό του υπολειπόμενου τέλους που είναι ενσωματωμένο στην αξία των ομοειδών εγχώριων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, κατά παράβαση του άρθρου 110 της ΣΛΕΕ.

Εκτός από το τέλος ταξινόμησης που επιβάλλεται σε όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, η επιβολή περιβαλλοντικού φόρου μόνο σε εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ορισμένων κατηγοριών (Euro 4, Euro 5a και Euro 5b) και όχι σε εγχώρια αυτοκίνητα των αντίστοιχων κατηγοριών, συνιστά άλλη μια παράβαση του άρθρου 110 της ΣΛΕΕ.

Η ελληνική απαγόρευση ταξινόμησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (Euro 1, 2 και 3) ισχύει για αυτοκίνητα που εισέρχονται στην ελληνική αγορά από άλλα κράτη μέλη. Δεν επιβάλλεται παρόμοια απαγόρευση για τα αντίστοιχα εγχώρια αυτοκίνητα. Δεδομένου ότι η απαγόρευση ταξινόμησης ισχύει μόνο για οχήματα που εισέρχονται στην ελληνική αγορά από άλλα κράτη μέλη, το μέτρο αυτό συνιστά πλήρη περιορισμό των εισαγωγών τέτοιων οχημάτων, ισοδυναμώντας με περιορισμό κατά την έννοια του άρθρου 34 της ΣΛΕΕ.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ